Ponad 1,9 mln zł wydano w ostródzkich jednostkach samorządowych na nagrody w 2016 roku. To wzrost o blisko 19% w stosunku do 2015 roku przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby nagrodzonych pracowników. Różnice w średnich wysokościach nagrody na jednego pracownika sięgają nawet kilku tysięcy zł pomiędzy 13 jednostkami, z których otrzymaliśmy dane. Nawet w ramach jednego urzędu są widoczne znaczne różnice w wysokościach nagród dla pracowników. W całościowym ujęciu najniższa nagroda wyniosła 300 zł a największa to 10 000zł. Niekwestionowanym liderem biorąc pod uwagę średnią wysokość nagrody (w skali roku) na jednego nagrodzonego pracownika jest Powiatowy Urząd Pracy w Ostródzie z kwotą 6977,82 zł.
W kilku jednostkach samorządowych w 2014 roku (wybory samorządowe) znacznie wzrosły kwoty przeznaczone na nagrody dla zatrudnionych tam pracowników. W następnym roku zmalały.
Biorąc pod uwagę średnią wysokość nagrody na jednego nagrodzonego pracownika (rocznie) pierwsze trzy miejsca zajmują następujące jednostki samorządowe:
1. Powiatowy Urząd Pracy - 6977,82zł
2. Środowiskowy Dom Pomocy Bratek - 4757,39zł
3. Urząd Miejski - 4050,50zł
Zupełnie inaczej wygląda zestawienie jednostek pod względem procentowego wzrostu całkowitej kwoty przeznaczonej na nagrody (2015-2016).
W tej kategorii liderem jest Środowiskowy Dom Pomocy Bratek. Wzrost kwoty przeznaczonej na nagrody wyniósł 121,65% przy 50% wzroście liczby nagrodzonych osób.
Drugą jednostką z najwyższym wzrostem wydatków na nagrody jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Kwota przeznaczona na nagrody wzrosła o 55,75% przy zaledwie 7,50% wzroście liczby nagrodzonych osób.
Na trzeciej pozycji jest Gmina Ostróda. Tu kwota na nagrody wzrosła o 18,44% przy zmniejszeniu liczby nagrodzonych osób o 1,79%. W tej kategorii jest też jedna jednostka, gdzie liczba nagrodzonych osób nie zmieniła się, ale kwota zmalała o 23,85%. To Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej.
Porównanie wzrostu średniej wysokości nagrody na jednego nagrodzonego pracownika (2015-2016) przedstawia się następująco:
1. Środowiskowy Dom Pomocy Bratek - 47,76% (wzrost)
2. Ostródzkie Centrum Sportu i Rekreacji - 47,02% (wzrost)
3. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej - 44,88% (wzrost)
Równie interesująco przedstawia się zmiana procentowa w wysokościach nagród na przestrzeni ostatnich 5 lat. Poza dwiema jednostkami, gdzie zmalała ogólna kwota na nagrody, to w pozostałych zwiększano ogólną pulę przeznaczaną na nagrody. Było to w niektórych przypadkach zapewne związane ze zwiększeniem liczby pracowników, którym przyznawano nagrody, ale nie jest to reguła.
Biorąc pod uwagę wzrost całkowitej kwoty przeznaczonej na nagrody i wzrost wysokości najwyższej przyznanej nagrody liderem zestawień jest Środowiskowy Dom Pomocy Bratek. W ciągu trzech ostatnich lat zwiększono kwotę przeznaczoną na nagrody o ponad 3,5 raza. Należy tu dodać, że taki wzrost nastąpił w okresie trzech a nie pięciu ostatnich lat, jak w przypadku pozostałych jednostek.
Z dostępnych danych wyraźnie widać, że wzrost kwot na nagrody znacznie odbiega od inflacji. Trudno też doszukać się przykładów spektakularnych dokonań w jednostkach samorządowych, jak i znacznego wzrostu dochodów tych jednostek. Skąd zatem galopujące podwyżki nagród? Czy to sposób na obejście przepisów prawa pracy i dodatkowe "bonusy do pensji"? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Na przykładzie Urzędu Miejskiego nie widać najmniejszej woli wyjaśnienie, czy uzasadnienia przyznania nagród. Trzeba też jasno powiedzieć, że nagrody nie są obligatoryjne i należą się za szczególne osiągnięcia w pracy. Proszę jednak zwolnić nas z obowiązku odpowiedzi na pytanie, czy czujemy się z roku na rok coraz lepiej obsługiwani i szczególnie traktowani.
Zestawienie będziemy aktualizować co 6 miesięcy.