Wydane w dniu 8 stycznia 2018 roku pozwolenie na budowę wiaduktu nadal nie ma waloru ostateczności. Czy właśnie w tym fakcie należy upatrywać przesunięcie terminu rozpoczęcia prac? Choć Starosta Ostródzki nadał pozwoleniu rygor natychmiastowej wykonalności, to prace nie odbywają się zgodnie z harmonogramem. Pierwsze poważniejsze prace powinny się rozpocząć już 8 lutego 2018 roku.
Otrzymaliśmy już odpowiedź na nasze pytania w sprawie wiaduktu.
Dlaczego zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej starosta nadał rygor natychmiastowej wykonalności? Dzięki takiej decyzji wykonawca mógł rozpocząć prace, mimo toczącego się postępowania administracyjnego. Taki tryb pojawił się w zmianach prawa budowlanego w 2015 roku. Jest on jednak ściśle regulowany i nie ma dowolności w tym zakresie.
Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168
USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego
Art. 108.
§ 1. Decyzji, od której służy odwołanie, może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, gdy jest to niezbędne ze względu na ochronę zdrowia lub życia ludzkiego albo dla zabezpieczenia gospodarstwa narodowego przed ciężkimi stratami bądź też ze względu na inny interes społeczny lub wyjątkowo ważny interes strony. W tym ostatnim przypadku organ administracji publicznej może w drodze postanowienia zażądać od strony stosownego zabezpieczenia.
§ 2. Rygor natychmiastowej wykonalności może być nadany decyzji również po jej wydaniu. W tym przypadku organ wydaje postanowienie, na które służy stronie zażalenie.
Od decyzji Starosty Ostródzkiego (pozwolenie na budowę) przysługuje odwołanie do drugiej instancji (Wojewoda Warmińsko-Mazurski). Z tego prawa skorzystały osoby fizyczne i w dniu 29 stycznia 2018 roku złożyły odwołanie. W odwołaniu zarzuca się naruszenia przez Starostę Ostródzkiego art. 10 Kpa poprzez pozbawienie strony czynnego udziału w postępowaniu.
Dz.U. 1960 Nr 30 poz. 168
USTAWA z dnia 14 czerwca 1960 r.
Kodeks postępowania administracyjnego
Art. 10.
§ 1. Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
§ 2. Organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w § 1 tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.
§ 3. Organ administracji publicznej obowiązany jest utrwalić w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady określonej w § 1.
Wojewoda Warmińsko-Mazurski rozpatrując odwołanie może utrzymać w mocy zaskarżoną decyzje, uchylić w całości lub częściowo. Może również przekazać sprawę do ponownego rozpoznania. Nadal toczy się postępowanie odwoławcze w tej sprawie.