We wtorek 5 września nastąpiło otwarcie ofert w postępowaniu "Budowa ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Ostródzie". Wpłynęły dwie oferty. Zanim to jednak nastąpiło niecały miesiąc przed jego zakończeniem urzędnicy zmienili warunki tego postępowania. Sierpniowa zmiana dotyczyła m.in usunięcie z projektu ścieżki na ulicach Partyzantów i Granicznej. Tym samym miasto poszło na rękę mieszkańcom Osiedla Drwęckiego, którzy na taki przebieg ścieżki nie zgadzali się. Inna zmiana jednoznacznie potwierdziła, że ścieżka wokół Jeziora Sajmino zostanie wykonana z betonu.
W drugim przypadku zmiana była konieczna z powodu braku spójności w dokumentach technicznych stanowiących załączniki do dokumentacji przetargowej. Niezrozumiałym pozostaje opieszałość działania urzędu. Postępowanie ogłoszono w listopadzie 2016 roku. Zmiany dokonano zaledwie 25 dni przed jego końcem. Równocześnie wskazano, że odcinek od ulicy Chrobrego do plaży nad j. Sajmino zostanie wykonany z kostki betonowej bezfazowej
W dniu 11 lipca Gmina Miejska w Ostródzie zwróciła się Dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w sprawie zmian w projekcie RPWM.06.02.03-08-0031/16 pn. "Budowa ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Zmiany m.in. dotyczyły dodania do projektu nowych odcinków.
-
połączenie ścieżki z ul. Szosa Elbląska ze ścieżką planowaną na ulicy Parkowej i dalej do ścieżki wzdłuż nowego odcina drogi dojazdowej do Węzła Ostróda Północ.
-
ścieżka z osiedla Wzgórze Św. Franciszka z Asyżu do ul. 11 Listopada, (ul. Franciszkańska, ul. Witkacego, nasyp, ul. Jagiełły, ul. Pionierska aż do ronda na skrzyżowaniu ul. Pieniężnego i 11 Listopada),
-
połączenie istniejących ścieżek, od cmentarza do ul. Grunwaldzkiej wzdłuż ul. Chrobrego.
Niestety w odpowiedzi z dnia 11 sierpnia Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie wyraził zgody na dodanie nowych odcinków do projektu. Jednocześnie nie udzielił odpowiedzi, czy akceptuje pozostałe zmiany (czytaj więcej). Do dnia dzisiejszego ostródzki urząd nie przesłał nam ostatecznej odpowiedzi z DEFRR.
Zapytaliśmy więc, jak będzie wyglądała sprawa nowych odcinków, gdyż w dokumencie do Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wskazano, że koszty budowy nowych odcinków samorząd pokryje w ramach projektu a ewentualne różnice z własnych środków. Poniżej treść odpowiedź przesłanej przez miejskiego urzędnika:
Co do finansowania budowy ścieżek w 2018 r. - odcinek ul. 11 Listopada - ul. Jaracza został włączony do projektu "Zrównoważony transport miejski w Ostródzie", więc w przypadku przyznania dofinansowania na ten projekt będziemy realizować budowę tej ścieżki w 2019 r.
Pozostałe odcinki chcieliśmy sfinansować w ramach projektu budowy ścieżek rowerowych z powstałych "oszczędności" po odcinkach które proponowaliśmy do wyłączenia ze współfinansowania ze środków UE. W obecnej sytuacji, w świetle braku zgody na dofinansowanie, budowa tych odcinków musi być sfinansowana wyłącznie ze środków własnych. Na ten moment Gmina nie posiada zabezpieczonych środków finansowanych na budowę tych ścieżek, a projekt budżetu na przyszły rok jest w trakcie opracowywania. Możliwość wpisania tej inwestycji do budżetu na rok 2018 będzie analizowana. Będziemy również poszukiwać możliwości dofinansowania ze środków zewnętrznych.
Budowa tych brakujących odcinków, a w szczególności odcinka łączącego ścieżkę na ul. Szosa Elbląska ze ścieżką budowaną w ramach budowy drogi S7, jest dla nas ważna. Z pewnością te fragmenty powstaną, jednak na tą chwilę nie jestem w stanie powiedzieć kiedy.
"Budowa ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą" to projekt, który nie był z nikim konsultowany. Urzędnicy wymyślili i wdrożyli ten projekt z całkowitym pominięciem strony społecznej, dla której podobno jest realizowany. Pierwszy projekt ścieżki wokół Jeziora Sajmino jest datowany na 2014 roku. Zabrakło czasu na konsultacje?
Fragment tego projektu, czyli ścieżka wokół Jeziora Sajmino to chyba najbardziej kontrowersyjny odcinek. Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze nie można uznać tego odcinka za jakikolwiek priorytet zważywszy na fakt, że w ścisłym centrum miasta i na osiedlach mamy znaczny deficyt ścieżek. Kolejna kontrowersja to fakt budowy betonowej ścieżki na terenie niemal w całości zalesionym, przy jednoczesnym usunięciu ciągu pieszego jakim aktualnie jest ubity grunt. Szczególnie dotknie to biegaczy i spacerowiczów.
Kolejną ciekawostką jest wrzucenie w ten projekt oświetlenia na odcinku, który już jest oświetlony w ramach oświetlenia drogi (wyjazd z Ostródy na węzeł południe DK16). Trudno pojąć cel takiego działania. Czy to nie jest marnotrawstwo publicznych pieniędzy?
Wystarczy wybrać się w to miejsce po zmierzchu i samemu zobaczyć, że ilość światła z pobliskich latarni jest wystarczająca do bezpiecznego poruszania się tym odcinkiem. Czego nie można już powiedzieć o pozostałej zalesionej cześć odcinka wokół jeziora.
Ścieżka wokół jeziora Sajmino będzie przebiegała w niewielkiej odległości od zakończenia ścieżki rowerowej w ciągu ulicy Grunwaldzkiej (przy Expo Mazury). Choć o bezpośrednim połączeniu tych ścieżek próżno szukać informacji w dokumentacji przetargowej, to mamy nadzieję, że urzędnicy postąpią zdroworozsądkowo i zepną ze sobą oba odcinki. To zaledwie około 30 metrów. Szkoda, że w zakończonym postępowaniu nie zaplanowano połączenia ścieżki wokół jeziora ze ścieżka biegnącą od ul. Chrobrego do plaży. Na dzień dzisiejszy nie ma innego postępowania, choć we wszystkich udostępnianych przez urząd materiałach promocyjnych jest to pokazywane. Brak takiego połączenia byłby absurdem.
Trzeba też wyjaśnić, że sama ścieżka wokół jeziora nie będzie stanowiła zamkniętego okręgu. Rozpoczyna się ona z jednej strony plaży i kończy po drugiej stronie. Jadąc wokół trzeba będzie rower poprowadzić lub przenieść po piaszczystej plaży.
W postępowaniu „Budowa ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Ostródzie”, które trwało blisko 10 miesięcy wpłynęły dwie oferty:
1. oferta nr 1 złożona przez: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów DROMO Sp. z o.o., ul. Nadrzeczna 5,
1) cena ofertowe:
a) część 1- 2.095.474,69 PLN brutto;
b) część 2- 433.616,57 PLN brutto;
c) część 3- 850.854,20 PLN brutto;
d) część 4- 433.162,51 PLN brutto;
2) termin realizacji zamówienia: 10 miesięcy od dnia podpisania umowy;
3) okres gwarancji i rękojmi: część 1-4: 60 miesięcy, licząc od dnia protokolarnego odbioru
2. oferta nr 2 złożona przez: Przedsiębiorstwo Drogowo- Budowlane Sp. z 0.0., ul. Długa 27, 87-300 Brodnica,
1) cena ofertowa:
a) część 2- 380.937,03 PLN brutto;
b) część 3- 799.044,75 PLN brutto;
2) termin realizacji zamówienia: 10 miesięcy od dnia podpisania umowy;
3) okres gwarancji i rękojmi: część 2-3: 60 miesięcy, licząc od dnia protokólarnego odbioru końcowego
Nie trudno zgadnąć, że zakończenie prac wypadnie tuż przed przyszłorocznymi wyborami samorządowymi.