Władza redaguje i informuje

Budynek Urzędu Miejskiego w Ostródzie. foto: OstrodaOnline.plKiedy władza zaczyna się interesować społeczeństwem? Kiedy władza chętniej wydaje pieniądze na "informowanie" społeczeństwa? Kiedy władza tworzy własne publikacje? Odpowiedź jest jedna, prosta i oczywista. W roku wyborczym. Nie inaczej jest w Urzędzie Miasta.

Od wielu lat Urząd Miejski ogłasza przetarg na publikacje ogłoszeń w prasie. Dotyczy to zarówno prasy lokalnej, regionalnej oraz ogólnopolskiej. Nie inaczej było z zamówieniem na 2014 rok. Tyle, że w tym roku nie śpieszono się specjalnie z ogłoszeniem wyników tego postępowania. Zrobiono to dopiero na moje wyraźne żądanie zawarte we wniosku o informacje publiczną.
Dlaczego?
Być może dlatego, że w tegorocznym postępowaniu zwiększono kwotę na ten cel, ale też po raz pierwszy skonstruowano zamówienie publiczne w taki sposób, by "obdzielić" wszystkie tygodniki z powiatu ostródzkiego.
Nowością samorządu w zakresie docierana do wyborców jest wydanie tzw. Ostródzkiego Informatora Samorządowego. To wydawnictwo pojawiło się w kwietniu i zawiera szereg informacji o dokonaniach samorządu miejskiego i jego planach na przyszłość.
"Decyzja o powstaniu Informatora została podjęta przez Burmistrza Ostródy, w związku z wielokrotnie pojawiającymi się głosami o potrzebie szerszej informacji" - przeczytałem w udzielonej mi odpowiedzi. Szkoda, że Burmistrz w związku z takimi potrzebami ma problemy z udzieleniem odpowiedzi na wniosek o informację publiczną jak i samodzielnie poprzez publikację w Biuletynie Informacji Publicznej dajmy na to rejestru umów zawieranych przez urząd.
Z informacji udzielonej przez urząd wynika, że materiały do tego wydawnictwa tworzyli pracownicy urzędu i jednostek podległych. Natomiast oceną tekstów i ich ostateczną akceptacją zajął się sekretarz miasta Dariusz Struk i burmistrz Czesław Najmowicz. Informator według burmistrza ukazał się w nakładzie 11000 sztuk i został wydrukowany za kwotę 3230 zł. Jego kolportaż kosztował podatnika 800 zł. Niestety pomimo dwóch zapytań nie udzielono mi odpowiedzi na pytanie, kto i za ile dokonał składu graficznego tego wydawnictwa. Okazuje się również, że nikt w urzędzie nie odpowiada merytorycznie za ten numer. Burmistrz nie wyklucza, że pojawią się kolejne numery o ile "spotka się z zainteresowaniem i będzie społeczne zapotrzebowanie na ten rodzaj informacji". Ten, czyli jaki? Czyżby czekały mieszkańców badania zlecone przez urząd, mające na celu sprawdzenie zainteresowania informacjami serwowanymi na kredowym papierze?
Dlaczego o tym wspominam?
Dlatego, iż urząd zwiększył w tym roku zasięg publikacji prasowych (dwa tygodniki) i wydał na ten cel ponad 3 razy więcej, niż w roku poprzednim. Na publikacje prasowe w tygodnikach o zasięgu powiatowym w 2014 roku z publicznych pieniędzy urząd miejski wyda blisko 48 tys. zł więcej niż w 2013 roku.
Nie są to co prawda tak wysokie nakłady, jakie ponoszono w latach poprzednich ( 95 379,12 zł w 2011, czy 79 438,32 zł w 2012 roku), jednak jest to kwota zdecydowanie większa niż w roku ubiegłym.
Emisja obligacji znacznie przekroczyła potrzeby, więc być może w zaciszu urzędowych gabinetów postanowiono m.in. w taki sposób zagospodarować nadwyżkę w miejskim budżecie.
Wiadomo, że przed wyborami trzeba się pochwalić. Wiadomo, że najlepiej to zrobić w mediach, tym bardziej nie za swoje pieniądze.

Poniżej kwoty z zamówień dotyczących publikacji prasowych w latach 2011 - 2014. Niestety zamówienia publiczne są dostępne w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego dopiero od 2010 roku, zatem nie można od ręki sprawdzić, jak wyglądało to w latach wcześniejszych.

Publikacja prasowa ogłoszeń i artykułów (zamówienia publiczne) 2011-2014

Podmiot rok kwota część zamówienia Przedmiot zamówienia
EDYTOR Sp. z o.o 2011 95379,12 zł 1 Publikacja prasowa ogłoszeń i artykułów w czasopiśmie (tygodniku) o zasięgu lokalnym (wydawanym na terenie powiatu ostródzkiego) o nakładzie minimum 4.000 egz. Tygodniowo
EDYTOR Sp. z o.o 2011 38794,20 zł 2 Publikacja prasowa ogłoszeń i artykułów w dzienniku o zasięgu regionalnym (wydawanym na terenie województwa warmińsko-mazurskiego) o nakładzie minimum 30.000 egz. Dziennie
AGORA S.A. 2011 2736,72 zł 3 Publikacja prasowa ogłoszeń w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim o nakładzie minimum 150.000 egz. Dziennie
EDYTOR Sp. z o.o 2012 79438,32 zł 1 Publikacja prasowa ogłoszeń i artykułów w czasopiśmie (tygodniku) o zasięgu lokalnym (wydawanym na terenie powiatu ostródzkiego) o nakładzie minimum 5.000 egz. Tygodniowo
AGORA S.A. 2012 9688,92 zł 2 Publikacja prasowa ogłoszeń i artykułów w dzienniku o zasięgu regionalnym (wydawanym na terenie województwa warmińsko-mazurskiego) o nakładzie minimum 30.000 egz. Dziennie
AGORA S.A. 2012 4630,08 zł 3 Publikacja prasowa ogłoszeń w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim o nakładzie minimum 100.000 egz. Dziennie
EDYTOR Sp. z o.o 2013 19365,12 zł 1 Publikacja prasowa ogłoszeń i artykułów w czasopiśmie (tygodniku) o zasięgu lokalnym (wydawanym na terenie powiatu ostródzkiego) o nakładzie minimum 5.000 egz. Tygodniowo
AGORA S.A. 2013 19033,40 zł 2 Publikacja prasowa ogłoszeń w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim o nakładzie minimum 100.000 egz. Dziennie
EDYTOR Sp. z o.o 2014 42066,00 zł 1 Publikacja prasowa ogłoszeń i artykułów w czasopiśmie (tygodniku) o zasięgu lokalnym (wydawanym na terenie powiatu ostródzkiego) o nakładzie min. 13.000 egz. Tygodniowo
Media Group Nasz Głos Sp. z o.o. 2014 25220,00 zł 2 Publikacja prasowa ogłoszeń i artykułów w czasopiśmie (tygodniku) o zasięgu lokalnym (wydawanym na trenie powiatu ostródzkiego) o nakładzie min. 5.000 egz. Tygodniowo
Infor Biznes Sp. z o.o. 2014 13234,80 zł 3 Publikacja prasowa ogłoszeń w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim o nakładzie minimum 100.000 egz. Dziennie