Podpisano umowę ostatniej szansy

Statki w remoncie. Ilustracja do materiału.11 kwietnia 2014 r. w siedzibie Urzędu Miejskiego w Ostródzie podpisano umowę na dokończenie budowy dwóch statków pasażerskich dla Żeglugi Ostródzko Elbląskiej. Czy będzie to sukces? Jeśli tak to tylko częściowy, gdyż w perspektywie zwiększenia wydatków na ten cel, bardzo długich terminów realizacji, jak i realizacji tylko części projektu trudno jest mówić o sukcesie. Trzeba pamiętać, że zamiast pierwotnie planowanych trzech statków zostaną oddane tylko dwa. Sprawa sądowa, która ma wyjaśnić kto zawinił w tej sprawie nadal trwa.
W wyniku przeprowadzonego przetargu nieograniczonego, wykonawcą programu naprawczego została wybrana firma TechnoMarine z Malborka.

Umowa przewiduje zaprojektowanie rozwiązania przebudowy statków i uzgodnienie go z organami nadzoru w celu zapewnia spełniania wszystkich wymagań dotyczących jednostek pasażerskich w klasie sKM 3D pas. Wykonawca na dokończenie budowy statków ma czas do 31.12.2014 r. Oprócz zaprojektowania rozwiązań konstrukcyjnych i przebudowy statków umowa przewiduje również zaproponowanie i wdrożenie elementów dekoracyjnych oraz transport do Ostródy.

Wartość podpisanej umowy wynosi 2.054.100 zł brutto. Dofinansowanie budowy statków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007-2013 dla projektu „Zwiększenie oferty turystycznej Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej w Ostródzie” wynosi 945 989,00 zł.

Projekt statku Ostróda

Projekt statku Ostróda 2

Wybrane parametry zamówionych statków:

Ostróda:
Długość całkowita Lc = 26,00 [m]
Szerokość B = 3,00 [m]
Wysokość boczna H = 1,70 [m]
Wysokość do pokładu głównego H1 = 0,70 [m]
Zanurzenie T = 0,65 [m]
Liczba pasażerów p = 62/58 [-]
Liczba załogi z = 3 [-]


Ostróda 2:
Długość całkowita Lc = 26,00 [m]
Szerokość B = 3,40 [m]
Wysokość boczna H = 1,70 [m]
Wysokość do pokładu głównego H1 = 0,70 [m]
Zanurzenie T = 0,65 [m]
Liczba pasażerów p = 75/57+2 [-]
Liczba załogi z = 3 [-]

Ile do tej pory wydano na ten projekt wiedzą wyłącznie urzędnicy i niestety nie wykazują chęci podzielenia się tą wiedzą ze społeczeństwem. Aby uzyskać informacje o wszystkich wydatkach miejskich związanych z tym projektem musiałem zwrócić się do sądu. Burmistrz Ostródy odmawia podania tych informacji. Pomimo korzystnego wyroku sądu z dnia 25 marca 2014 roku nadal nie uzyskałem dokumentów, o które prosiłem.

Budowa statków to same pasmo niepowodzeń. Począwszy od samej budowy, poprzez ciągnąca się sprawę sądową, aż po termin realizacji, który upływa z końcem 2014 roku.
Dla przypomnienia w pierwotnej umowie miały powstać trzy statki i miały być one dostarczone w następujących terminach:
pierwszy statek - 30 września 2010
drugi statek - 16 maja 2011
trzeci statek - 30 kwietnia 2012 roku

Podobnie jak to napisałem w materiale Statki widma z 24 czerwca 2012 nadal uważam, iż ta inwestycja jest najgorzej realizowaną w historii miasta. Na pytanie ile rzeczywiście dopłaciliśmy do projektu postaram się odpowiedzieć po uzyskaniu dokumentów z Urzędu Miejskiego w Ostródzie.