Ostróda 2012 - na co wydano ponad 2 miliony

Ilustracja. foto: OstrodaOnline.plOstróda 2012 - Kreacja i promocja nowej marki regionu to największy jak do tej pory projekt promocyjny realizowany przez ostródzki samorząd. Pierwotna wartość projektu to 2 199 902,02 zł. Dofinansowanie wynosiło 1 499 830,66 zł a wkład własny to 620 071,36 zł. Miała to być dźwignia, która przy okazji Euro 2012 mogła pomóc w promocji Ostródy zarówno w kraju jak i poza jego granicami.

Od blisko roku zbieram materiały o tym projekcie. W głównej mierze pod kątem wydatkowanych kwot, jak i celowości pewnych działań poczynionych w ramach projektu. Pierwsze co rzuca się w oczy to olbrzymie kwoty wydane na "drobne" rzeczy oraz promocja Ostródy w Ostródzie.
Z wpisanych pierwotnie w projekcie działań promocyjnych w ogólnopolskich mediach, prasie, czy bilbordach w kraju i za granicą nie wykonano ani jednego takiego działania. Co zaskakujące projekt pierwotne planowany na realizację od sierpnia 2010 roku do grudnia 2012 roku został przedłużony do września 2013 roku.
To ciekawe, gdyż na promocję, która w pierwotnym okresie powinna być bardzo energiczne realizowana wydano tylko nieco ponad połowę pieniędzy.  Ponad 40% całej kwoty projektu wydano dopiero w 2013 roku, czyli w przedłużonym terminie. Co to oznacza w praktyce? Dokładnie to, że nie promowano Ostródy dostatecznie silnie przed, jak i w trakcie Euro 2012. Tym samym nie realizując pierwotnego planu. Drugiej takiej okazji może już nie być.

W poszczególnych latach na realizację projektu wydano następujące kwoty:
2010 -  1,93% -  40 093,00 zł
2011 - 34,65% - 720 809,51 zł
2012 - 23,21% - 482 919,43 zł
2013 - 40,21% - 836 621,10 zł

W wielu przypadkach zastanawiają kwoty za niektóre pozycje. Np. 68 450,00 zł na organizację trzech "Mistrzostw świata w kolarstwie wodnym", czy 73 800,00 zł na realizacja audycji telewizyjnej "Olimpiada Gwiazd – Ostróda 2012" (26 minutowy materiał).

W pierwotnej umowie czytamy:
Składowymi projektu są działania skupiające się na:
-    Wspieraniu kreowania marki regionalnej (markowego produktu);
-    Przygotowaniu programów promocji marki; .
-    Branding miasta (promocja regionalnej gospodarki poprzez organizację wydarzeń regionalnych i ponadlokalnych);
-    Uczestnictwie w targach;
-    Organizacji i promocji wydarzeń lokalnych i regionalnych (eventy).

Pakiety działań podejmowanych w projekcie można pogrupować w następujące rodzaje działań:
I.    Prace przygotowawcze - opracowanie spójne] graficznej koncepcji wizerunkowej identyfikacja wizualna -logo, light motyw) oraz zastrzeżenie marki (na Polskę i Europę)
-    Zastrzeżenie marki
-    Opracowanie spójnej graficznej koncepcji wizerunkowej (identyfikacja wizualna, logo. light motyw)
II.    Kampania promocyjna:
-    Kampania internetowa:
    o    Rejestracja domen oraz utworzenie i prowadzenie strony internetowe]
    o    Promocja w portalach internetowych
-    kampania w mediach tradycyjnych
    o    Kampania radio/telewizja
    o    Gazety Ogólnopolskie
-    Outdoor
    o    Outdoor - bilbordy Polska / Europa
-    Eventy
    o    Konferencja związana z otwarciem kompleksu sportowo-rekreacyjnego
    o    Koncert promujący markę Ostróda 2012
    o    Prezentacja marki Ostróda 2012 w gronie parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskich w Brukseli - koncert promocyjny - 300 zaproszonych gości
    o    I Mistrzostwa Świata w Kolarstwie Wodnym
    o    Piłkarskie Mistrzostwa Europy Dziennikarzy
-    Udział w Międzynarodowych Targach Turystycznych
    o    Udział w Międzynarodowych Targach Turystycznych ITB w Berlinie
-    Gadżety promocyjne oraz inne środki promocji marki
    o    Przygotowanie materiałów promocyjnych
    o    Opracowania, druk i promocja książki "Ostródzka Panorama Sportu"

Poniżej pełne zestawienie wydatków, które przygotowałem na podstawie danych przesłanych przez Urząd Miasta w Ostródzie w odpowiedzi na moje wnioski o dostęp do informacji publicznej. O informacje dotyczące tego projektu nie bez problemów pytam od marca 2013 roku.

Zestawienie faktur w ramach projektu Ostróda 2012 (format xls)
Zestawienie faktur w ramach projektu Ostróda 2012 (format ods)

Do tematu jeszcze wrócę.

kwota (zł) podmiot przedmiot zamówienia
6 100,00 Big Komputer domena ostroda2012
13 993,00 Neo Komputer Zakup komputerów
20 000,00 Fundacja Kopalnia Złota I mistrzostwa świata w kolarstwie wodnym
3 690,00 cumulus lublin druk broszur promocyjnych 1500
25 424,10 ZLOT organizacja wyjazdy ITB berlin
24 836,16 Dream Music Występ zespołu Narco Tango
126 499,00 Cumulus Lublin dostawa materiałów promocyjnych I etap
35 415,00 Condohotels Managment uslugi gastronomiczne, uslugi konferencyjne
1 047,00 Condohotels Managment Usługi hotelowe – konferencja
2 890,00 Yoona benery
600,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
31 980,00 Kayax Koncert Brodki
30 750,00 Agencja 2XM Koncert Maleńczuka
10 000,00 Fundacja Kopalnia Złota II mistrzostwa świata w kolarstwie wodnym I rata
24 517,59 Dream Music Występ zespołu Narco Tango
6 202,50 Delta Tour Bilet Bukareszt warszawa (Carlos Libedinsky, 5 osób)
163,59 Yoona Zaproszenia (100 szt)
2 272,00 El-Trans Michał Antochowski Przewóz osób
94 890,00 Blersport Organizacja turnieju piłkarskiego Ostróda cup 2011
20 000,00 Fundacja Kopalnia Złota II mistrzostwa świata w kolarstwie wodnym II rata
1 180,80 Kayax Transport Brodki i zespołu
1 680,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
7 043,85 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
48 000,00 G.@RT kompleksowa organizacja koncertu ostroda2012
1 476,00 Agencja 2XM Transport zespołu Malenczuk
3 247,95 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
2 160,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
1 560,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
3 247,95 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
1 560,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
1 500,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
3 500,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
600,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
21 771,00 mkowalczyk strona www
960,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
24 415,50 zabart.com folder promocyjny etap I
1 200,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
1 560,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
103 499,99 cumulus lublin dostawa materiałów promocyjnych II etap
24 415,50 zabart.com folder promocyjny etap II
12 000,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
2 154,03 Alphanet dodatkowe miejsce na serwerze
10 900,00 cumulus lublin opracowanie identyfikacji wizualnej
1 200,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
11 622,00 W-m regionalna organizacja turystyczna powierzchnia na targach w Berlinie
960,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
1 200,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
960,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
11 460,00 W-m regionalna organizacja turystyczna organizacja stoiska
7 472,25 Polskie Radio s.a. Kampania reklamowa turniej Ostróda cup 2012 (program 3 polskiego radia
7 472,23 Polskie Radio s.a. kampania reklamowa turniej Ostróda cup 2012 (program 3 polskiego radia
960,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
1 200,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
3 247,95 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
6 150,00 Radio Olsztyn audycja bliższe spotkania, emisja reklamy 09-05-2013
1 560,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
11 316,00 Telewizja Polska (Olsztyn) produkcja i emisja - akcja lato – Ostróda 2012 (2012-05-03)
41 820,00 Telewizja Polska (Warszawa) serwis sportowy Ostróda CUP II – TVP INFO
9 840,00 Telewizja Polska (Warszawa) Emisja – kawa czy herbata
960,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
7 626,00 Telewizja Polska (Olsztyn) emisja wskazań sponsorskich „strefa kibica” przy audycji Sport flash w czerwcu 2012
1 200,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
1 200,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
9 225,00 Telewizja Polska (Olsztyn) emisja wskazań sponsorskich przy programie TV lato 27.07.2012
2 160,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
7 380,00 Telewizja Polska (Warszawa) emisje wskazań sponsorskich Błękitne wakacje TVP Polonia
18 450,00 Fundacja Kopalnia Złota III mistrzostwa świata w kolarstwie wodnym 25-08-2013
4 920,00 Radio Olsztyn współfinansowanie audycji Letnie Spotkania oraz emisja reklamy 29-05-2012
2 160,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
44 280,00 Telewizja Polska (Olsztyn) produkcja audycji pod tytułem Festiwal Reggae w Ostródzie 2012
139 998,60 Telewizja Polska (Olsztyn) produkcja audycji pod tytułem WOK-wakacje Ostróda Reggae Festival
15 719,40 Telewizja Polska (Olsztyn) sponsorowanie kosztów emisji
73 800,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik realizacja audycji telewizyjnej „Olimpiada Gwiazd – Ostróda 2012”
1 560,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
1 200,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
1 200,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
960,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
960,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
1 500,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik video na stronę www.ostroda2012.pl
27 060,00 Telewizja Polska (TVP Sport) współprodukcja meczu tenisa stołowego Polska – Włochy eliminacje do ME 04.09.2012
960,00 Koykos Studio fotoreportaż na stronę www.ostroda2012.pl
30 000,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik realizacja audycji TV pt. Ostróda 2012 Mistrzostwa Polski w Tenisie Stołowym”
255 840,00 Positive Music Promotion Całkowita zapłata zgodnie z umową nr ZP.272.13.2013 – promocja marki Ostróda 2012 w TVP 2 (Ostróda Reggae Festival)
63 960,00 Positive Music Promotion Zaliczka 20% zgodnie z umową ZP.272.13.2013 – promocja marki Ostróda 2012 w TVP 2 (Ostróda Reggae Festival)
12 300,00 PM Trans Press (Nasz Głos) dostarczenie materiałów na stronę www.ostroda2012.pl
12 300,00 PM Trans Press (Nasz Głos) dostarczenie materiałów na stronę www.ostroda2012.pl
150 000,00 Lemon Records Realizacja i emisja spotu promocyjnego oraz audycji dot Festiwalu Muzyki Tanecznej w Ostródzie
70 000,00 Polsat Media Sponsoring miasto Ostróda (kabaret)
32 000,00 ART.SHOW Występ artystyczny w dniu 30.08.2013 REWIA FOREVER Teatru Sabat   (na potrzeby konferencji)
15 000,00 Wydawnictwo Drwęca Publikacja o Ostródzie - II rata za realizację (na potrzeby konferencji)
15 000,00 Wydawnictwo Drwęca Publikacja o Ostródzie - Zaliczka za realizację (na potrzeby konferencji)
14 000,00 Brandflower organizacja konferencji 30 sierpnia 2013 – rata I
14 000,00 Brandflower organizacja konferencji 30 sierpnia 2013 – rata II
29 889,00 F.H.U Marta Żółtek Zestaw gadżetów promocyjnych (na potrzeby konferencji)
22 000,00 Telewizja Ostróda Piotr Wasześcik Realizacja audycji; „Teledysk Ostróda – moja miłość”
332,10 Alphanet przedłużenie domeny ostroda2012.pl
100 000,00 PHU Martom – Traveland Usługa reklamowa (reklama na World Tour 2013 w Starych Jabłonkach)