Obligacje, drugie podejście

W piątek 6 grudnia grupa radnych złożyła na ręce przewodniczącego Rady Miasta Henryka Hocha wniosek o zwołanie XLVII Sesji Rady Miejskiej w dniu 9 grudnia o godz. 14:00. Jedynym merytorycznym punktem sesji ma być podjęcie uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.

Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 159, z późn. zm), składam wniosek o zwołanie sesji Rady Miejskiej w Ostródzie, Z następującym porządkiem obrad:
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie prawomocności obrad.
2. Powołanie Sekretarza obrad.
3. Ewentualne zmiany porządku obrad.
4. Podjęcie uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu.
5. Sprawozdanie Burmistrza Miasta Ostródy z prac pomiędzy sesjami Rady Miejskiej.
6. Wolne wnioski, Informacje i zapytania radnych.
7. Zamknięcie XLVII sesji Rady Miejskiej.


UZASADNIENIE
do uchwały w sprawie wyemitowania obligacji przez Gminę Miejską Ostróda oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu Gmina Miejska Ostróda planuje emisję w związku z koniecznością spłaty jeszcze w 2013r. rat kredytów przypadających według harmonogramów na 2014r., co z kolei jest spowodowane obowiązkiem zachowania wskaźnika wynikającego z art. 243 Ustawy o finansach publicznych (j.t. Dz. U. z 2013r. poz. 885 z póżn.zm.)
Art. 243 określa, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, którego wykonanie spowoduje, iż w roku budżetowym relacje spłat rat kredytów, pożyczek i poręczeń, wykup papierów wartościowych wraz z odsetkami do planowanych dochodów ogółem budżetu przekroczy średnią arytmetyczną z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji dochodów bieżących powiększonych o dochody ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych o wydatki bieżące do dochodów ogółem budżetu. W wyniku tego wskaźnik ten jest określony indywidualnie dla gminy.
W przypadku nie spełnienia relacji wynikających z art. 242 (art. 242 mówi, iż organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane  dochody bieżące powiększone o nadwyżkę z lat ubiegłych i wolne środki) i art. 243 ustawy o finansach publicznych organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może uchwalić budżetu.
W przypadku wejścia w życie zmian w art. 240 i 243 ustawy o finansach publicznych Gmina będzie musiała realizować program naprawczy na kolejne 3 lata obrachunkowe, który skutkuje w następujący sposób:
 - nie może podejmować nowych inwestycji finansowanych kredytem, pożyczką lub emisją papierów wartościowych - Gmina planuje pozyskać w roku 2014 środki ministerialne w ramach projektu „Zakup taboru komunikacji miejskiej W Ostródzie poprzez zakup niskoemisyjnych autobusów oraz budowa stacji CNG na potrzeby komunikacji miejskiej”. Wartość projektu l9.927.230,00 zł, w tym: środki własne 3.726.230,00 zł (podatek VAT do odliczenia),  dofinansowanie 16.201.000.00 zł. Nie można zrealizować takiego projektu bez możliwości przejściowego kredytowania.
 - nie może ponosić wydatków na promocję jednostki samorządu terytorialnego - brak możliwości realizacji projektu „Ostróda Reggae Festival - promocja miasta i regionu”, gdzie środki zostały już pozyskane z dofinansowania,

Pod wnioskiem podpisy złożyli:

Tadeusz Bera
Maja Chrostowska-Makara
Jolanta Dakowska
Elżbieta Feltynowska
Krystian Norber Gesek
Wojciech Gudaczewski
Henryk Hoch
Stanisław Kosek
Barbar Ławnicka
Stefan Orzechowski
Tomasz Podsiadło

Maja Chrostowska-Makara podczas środowej sesji głosowała przeciw podjęciu uchwały o emisji obligacji.