
Na wstępie komisji został poruszony temat spółki MABK. Na pytania przewodniczącego komisji odpowiadał prezes zarządu Jacek Dudzin. Powiedział one, że w związku ze zmniejszonym budżetem w stosunku do tego o co wnioskował MABK do końca roku może zabraknąć 1, 5 miliona złotych na zabezpieczenie działań w gospodarce mieszkaniowej. Padła też kwestia stawek za czynsz. Pewne jest, że stawka wzrośnie do co najmniej 3 zł. W dłuższej perspektywie według szacunków powinna wzrosnąć do 3,6 zł. Prezes odpowiadając na pytania dotyczące stanu nieruchomości miejskich powiedział, że doprowadzenie do stanu standardowego w zarządzanych nieruchomościach to wielomilionowe nakłady. W 2005 roku wykonano analizę kosztów remontów. Biorąc pod uwagę inflację i inne czynniki dziś może być to kwota około 75 milionów zł. Jest to kwota astronomiczna jak na możliwości miejskiego budżetu.
Kolejnym punktem komisji była rewitalizacja dworca.
Rafał Włodarski Z-ca naczelnika Wydziału ds. Rozwoju Lokalnego zreferował aktualny stan prac nad projektem i plany na przyszłość. Do końca 2012 roku mają zakończyć się prace projektowe. Na początku stycznia 2013 roku ruszą roboty rozbiórkowe. Rozpoczęcie największego zakresu robót planowane jest na kwiecień- maj 2013. W projekcie przewidziano punkt usługowy co oznacza, że na dworzec może wrócić mała gastronomia. Okres ochronny projektu a co za tym idzie brak zmian funkcji obiektu zakończy się w 2018 roku. Projekt jest podzielony na etapy kwartalne i w takim okresie następować będą rozliczenia finansowe. Po rozstrzygnięciu przetargu okazało się, że może być zmniejszona kwota dofinansowana. Zredukowano ją o 2,6 miliona zł.
W dalszej części burmistrz odpowiadał na pytania dotyczące m.in. audytu. Potwierdził że był to audyt zewnętrzny zlecony firmie zewnętrznej za kwotę 10 tys. zł. Niestety nie padła odpowiedź kiedy zostanie opublikowany w całości. Burmistrz odpowiedział, że po analizie dokumentów audytowych złożył zawiadomienie do prokuratury w sprawie statków. Na kolejne zawiadomienie w sprawie naruszania dyscypliny finansów publicznych burmistrz czeka na analizę prawną. Burmistrz wyjaśnił również kwestie związaną z odbiorami technicznymi, których dokonywali były dyrektor i obecny prezes. Według jego wiedzy mieli upoważnienia, jednak jak sam powiedział mogły one nie mieć mocy prawnej. Osoby nawet z upoważnieniami muszą posiadać wymagane prawem odpowiednie uprawnień do dokonywania odbiorów technicznych. Burmistrz zapowiedział, że na dniach zostanie złożone do prokuratury zawiadomienie w sprawie szkoły nr 5.
Burmistrz Marek Bojarski wyjaśnił stan prac zmierzających do zmiany umowy spółki Żegluga Ostródzko-Elbląska i innych dokumentów zależnych. W ciągu dwóch tygodni ma się odbyć walne zgromadzenie w tej sprawie. Jak dodał burmistrz po tych zmianach odzyskana zostanie kontrola właścicielska nad spółką. Jak dodał obecny status prawny w zasadzie nie dawał radzie nadzorczej żadnych kompetencji.
Burmistrz poinformował, że spółka Żegluga Ostródzko-Elbląska wystąpiła o umorzenie podatku od nieruchomości, którego kwota sięga ponad 300 tys. zł. Według burmistrza o umorzeniu podatku od nieruchomości na terenie prowadzenia działalności przez spółkę nie może być mowy. Kwestią uzgodnienia pozostaje sprawa podatku od nieruchomości za kompleks. W tej sprawie burmistrz będzie się jeszcze konsultował z radnymi.
Na koniec burmistrz potwierdził, że kompleks jest przejęty przez miasto. W związku z tym przejęto 6 osób do tej pory pracujących w kompleksie. Są teraz pracownikami urzędu miasta. Pieniądze na ich etaty pochodzą z oszczędności wynikających z odwołania dwóch zastępców burmistrza.