Celem kontroli przeprowadzonej w okresie od w okresie od 11 stycznia do 4 kwietnia 2011 r. była ocena wykonywania przez szkoły specjalne obowiązków w zakresie wprowadzania i przekazywania danych w systemie informacji oświatowej, zapewnienia ochrony danych osobowych uczniów oraz nadzoru organów prowadzących nad działalnością szkół w zakresie rzetelnego zamieszczania danych w SIO (systemie informacji oświatowej).
Kontrola została przeprowadzona w 27 szkołach specjalnych (zespołach szkół, ośrodkach szkolno-wychowawczych), w tym w trzech szkołach w ramach kontroli rozpoznawczej oraz w 24 organach prowadzących (powiatach, miastach). Kontrole przeprowadzono na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli pod względem kryteriów legalności, rzetelności i gospodarności.
Czynności kontrolne przeprowadzono w okresie od 11 stycznia do 4 kwietnia 2011 r. Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia wykonywanie przez publiczne szkoły specjalne (zespoły szkół, ośrodki szkolno-wychowawcze) zadań w zakresie wprowadzania danych o liczbie uczniów, wymagających specjalnych potrzeb edukacyjnych, do systemu informacji oświatowej. Zamieszczanie w SIO nierzetelnych danych skutkowało m. in. nieprawidłowym podziałem części oświatowej subwencji ogólnej, a w konsekwencji uzyskiwaniem przez organy prowadzące nienależnych kwot tej subwencji bądź otrzymywaniem subwencji w wysokości mniejszej niż wynikałoby to z prawidłowego wyliczenia.
Negatywna ocena NIK dotyczy również nadzoru wykonywanego przez organy prowadzące w zakresie weryfikacji danych o uczniach, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, zamieszczanych w systemie informacji oświatowej. Organy prowadzące nie przeprowadzały w szkołach kontroli zgodności wskazań co do kształcenia specjalnego, wynikających z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego z danymi ujętymi w SIO.
Spośród 27 skontrolowanych szkół, aż w 18 (tj. 66,7%), w latach 2008-2010 (wg stanu na 30 września), dane zamieszczone w bazie systemu informacji oświatowej dotyczące liczby uczniów wymagających specjalnych potrzeb edukacyjnych, były niezgodne ze stanem faktycznym, wynikającym z orzeczeń wskazujących organizację nauki i metod pracy z tymi uczniami.
Łączna kwota nienależnie naliczonej subwencji przez powiaty i miasta na prawach powiatu w latach 2009-2011 wyniosła 23.853,2 tys. zł.
Prawie wszystkie organy prowadzące (21 spośród 24, tj. 87,5%) nie wykonywały ustawowego obowiązku sprawdzania poprawności danych przekazywanych im przez szkoły.
W raporcie wskazano m.in. nieprawidłowości w Starostwie Powiatowym w Ostródzie.
Wydziałł Oświaty, Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego w Ostródzie prowadził ze szkołami rozmowy dotyczące danych wprowadzanych do systemu informacji oświatowych, w tym o liczbie osób niepełnosprawnych. Nie sprawdzał natomiast treści orzeczeń z danymi podanymi przez szkołę, gdyż według pracowników starostwa, weryfikacja zasadności orzeczeń jest kompetencją zespołu orzekającego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Takie stanowisko organów prowadzących nie znajdowało uzasadnienia w obowiązującym stanie prawnym i nie dawało podstaw do odstąpienia od sprawowania tej formy nadzoru nad szkołami.
Niezgodne ze stanem faktycznym zapisy w SIO spowodowały, że starostwo Powiatowe w Ostródzie znalazło się wśród 16 organów prowadzących, które uzyskało kwoty części oświatowej subwencji ogólnej większe niż wynikałoby to z prawidłowego obliczenia.
L.p.
|
Nazwa organu prowadzącego
|
Kwota nienależnie naliczonej/uzyskanej subwencji oświatowej (2009-2011)
|
Kwota nieuzyskanej subwencji oświatowej (2009-2011) |
9 |
Powiat Ostródzki |
113.887,14 *40.723,18 |
* dotyczy nieprawidłowo ustalonych kwot subwencji oświatowej na 2011 r.
Starostwo Powiatowe w Ostródzie otrzymało pozytywną ocenę skontrolowanej działalności pomimo stwierdzonych nieprawidłowości.
Pełen raport NIK o szkołach specjalnych w systemie informacji oświatowej - informacje szczegółowe (plik PDF) (Rozmiar: 289,04 kB)
Na podstawie raportu NIK