Na międzynarodową giełdę turystyczną do Berlina zjechało w tym roku ok. 10000 wystawców ze 181 krajów całego świata. Biznes turystyczny, mimo pewnej recesji, spowodowanej tragedią w Nowym Jorku, jest wciąż jedną z najsilniejszych gałęzi światowej gospodarki. Na targach w Berlinie prezentowały się także Mazury Zachodnie, czyli Pojezierze Iławsko - Ostródzkie.
Ostatnie załamanie na rynku turystycznym dotyczy tylko niektórych jego segmentów, związanych głównie z podróżami lotniczymi. Inne segmenty mają się dobrze, a bywa, że zaznacza się ich rozwój. Tłumy odwiedzające stoiska targowe w Berlinie zdają się potwierdzać pogląd, że liczba wystawców na ITB Berlin 2002 może być początkiem odwrotu niekorzystnych tendencji w dziedzinie turystyki.
Polski pawilon w Berlinie
Pawilon polski w narodowych barwach był tradycyjnie bardzo bogaty w oferty i oblegany przez gości z całej Europy, ale i z innych kontynentów. Warmińsko - Mazurski region prezentowały na targach organizacje samorządowe i firmy branży turystycznej. Stoisko regionalne przygotowane przez Urząd Marszałkowski skupiało oferty zawierające lokalne produkty turystyczne Olsztyna, Giżycka, Ełku i innych zakątków Warmii i Mazur. Odrębne stoiska przygotowały powiat elbląski z miastem Elbląg oraz powiaty: iławski z ostródzkim i miastem Ostróda. To ostatnie dorobiło się już swojej marki i jest kojarzone przez specjalistów z Polski i wielu krajów Europejskich z Mazurami Zachodnimi.
Coraz bardziej znani...
Coraz więcej gości targowych bezbłędnie lokalizuje Pojezierze Iławsko - Ostródzkie, bezbłędnie rozpoznaje nasze główne atrakcje (kanał Ostródzko - Elbląski, pola Grunwaldzkie, Jeziorak czy Górę Dylewską).
Coraz więcej zainteresowanych pyta o konkretne hotele, ośrodki, możliwości podróżowania po systemie kanałów Ostróda - Miłomłyn - Iława - Stare Jabłonki - Elbląg, o szlaki piesze, konne i rowerowe. Szczególnie w tej ostatniej dziedzinie sporo jest jeszcze do zrobienia. Są to najmodniejsze produkty lokalne, które leżą w gestii samorządów, a które należałoby szybko przygotować, jeśli zależy nam na tym, by turystyka była na naszym terenie biznesem wiodącym, przyciągała pieniądze i generowała nowe miejsca pracy.
Wymierne korzyści z targów
Obecność na targach, poza ewidentnymi efektami promocyjnymi, akcentowaniem swojej obecności na turystycznej mapie Polski pozwala organizatorom naszego stoiska śledzić bieżące tendencje w marketingu turystycznym, przydatne do kreowania lokalnej, samorządowej polityki w stosunku do podmiotów gospodarczych branży turystycznej.
Jedną z nowych, niezwykle cennych inicjatyw targów berlińskich jest stworzenie możliwości internetowej, stałej prezentacji ofert wystawców pod hasłem: "Targi przez cały rok". Berlińska impreza stwarza możliwość nawiązania interesujących kontaktów ze specjalistami reprezentującymi różne organizacje i instytucje zagraniczne, które mogą być pomocne w promocji turystycznej w kraju i zagranicą.
Na targach można podejrzeć nowoczesne metody promocyjne stosowane przez wystawców, oraz rozwiązania systemów informacji turystycznej.
Potrzebne są zmiany w sposobie integracji instytucji, samorządów i podmiotów z branży turystycznej w lokalne organizacje branżowe. Istnieją takie z powodzeniem w wielu demokratycznych krajach świata i przynoszą wymierne korzyści wszystkim zrzeszonym. To tylko niektóre, zaledwie zasygnalizowane problemy, z którymi przyjdzie się zmierzyć naszym samorządom w najbliższym czasie, a których nie wolno nam zbagatelizować, jeśli poważnie podchodzimy do rozwoju gospodarki turystycznej na naszym terenie.