
Kontrole w 45 jednostkach samorządu terytorialne przeprowadzono w okresie od 28 września 2009 r. do 1 kwietnia 2010 r. Kontrole przeprowadzono w 15 starostwach powiatowych oraz 30 urzędach gmin, zlokalizowanych na terenie 8 województw (dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podlaskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego oraz wielkopolskiego).
W raporcie wskazano nieprawidłowości m.in. przy naborze na stanowiska urzędnicze w Starostwie Powiatowym w Ostródzie. Ocena dotycząca Starostwa w Ostródzie sformułowana w wystąpieniu pokontrolnym była pozytywna z nieprawidłowościami. W raporcie wskazano następujące nieprawidłowości:
Nierówne traktowanie kandydatów
W 4 urzędach (9% skontrolowanych) ujawniono przykłady nierównego traktowania osób startujących w naborach. I tak:
W Starostwie Powiatowym w Ostródzie na stanowisku urzędniczym w Wydziale Oświaty, Kultury i Sportu zatrudniono osobę bez doświadczenia zawodowego w zakresie realizacji zadań z dziedziny kultury i sportu, tj. niespełniającą wymogu określonego jako niezbędny w ogłoszeniu o naborze. Jednocześnie została odrzucona oferta kandydata, który spełniał ten wymóg. W przypadku innych postępowań prowadzonych w starostwie, oferty kandydatów niespełniających wymogów sformułowanych w ogłoszeniu były odrzucane. Wicestarosta Ostródzki, zapytany o przyczyny zatrudnienia osoby niespełniającej wymogów, wskazał na jej aktywność na innych polach.
Nierzetelne wykonywanie czynności kancelaryjnych
W 16 jednostkach (36% skontrolowanych) niezgodnie z prawem lub nierzetelnie wykonywano czynności kancelaryjne dotyczące naborów. W starostwach powiatowych w Namysłowie i Ostródzie oraz w urzędach miejskich w Białymstoku, Brzegu, Gdowie, Gnieźnie, Nidzicy, Nysie i Zduńskiej Woli brakowało części ofert kandydatów, którzy bez powodzenia startowali w naborze. Oferty te zostały zniszczone, odesłane pocztą albo odebrane osobiście przez kandydatów. Takie rozwiązanie stało w sprzeczności z rozporządzeniami Prezesa Rady Ministrów: z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu14 oraz z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych15, zgodnie z którymi dokumentacja ta stanowiła akta sprawy i winna być przechowywana przez okres 2 lat.
W dwóch starostwach powiatowych (Chrzanów, Ostróda) oraz w pięciu urzędach gmin (Bartoszyce, Brzeg, Gdów, Opole, Reda) nie stosowano zasady pisemności postępowania, w wyniku czego nie udokumentowano faktu publikacji na tablicy informacyjnej w jednostce ogłoszeń o wolnych stanowiskach urzędniczych lub informacji o wynikach naborów.
Uchybienia formalne
W 12 kontrolowanych jednostkach stwierdzono brak protokołów z przeprowadzonych naborów (w Urzędzie Miasta Piła oraz Urzędzie Miasta i Gminy Wieliczka nie sporządzono po jednym protokole) lub niepełną ich treść (starostwa powiatowe w Bartoszycach i Ostródzie, urzędy gminy lub miasta w Bochni, Jarocinie, Kędzierzynie Koźlu, Kobylnicy, Lipnicy, Nowym Targu, Pruszczu Gdańskim, Redzie, Wieliczce i Zduńskiej Woli), co naruszało przepisy art. 14 ustawy o pracownikach samorządowych, zobowiązujące do sporządzenia protokołu z przeprowadzonego naboru i określające dane jakie powinny być każdorazowo w nich zawarte.
Pełen raport dostępny jest na stronach internetowych Najwyższej Izby Kontroli:
Informacja o wynikach kontroli naboru pracowników na stanowiska urzędnicze w jednostkach samorządu terytorialnego
Wystąpienie pokontrolne
Zobacz również: NIK o naborze na stanowiska urzędnicze