W dniu 7 października 2009 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na: "Budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku Miłomłyn-Olsztynek, wg wariantu I oraz wg wariantu żółtego na odcinku od km 9+400 do km 15+300 oraz wg wariantu I A na odcinku Woli Rychnowskiej od km 31+685 do km 35+817". Oznacza to, iż działania zmierzające do zatwierdzenia wariantu IV omijającego Osiedle Drwęckie zakończyły się sukcesem.
Wariant IV żółty
W spotkaniu wzięli również udział Senator Stanisław Gorczyca, Zastępca Dyrektora ds. Planowania i Przygotowania Inwestycji GDDKiA Roman Grzelka, prezes stowarzyszenia Ratujmy Osiedle Drwęckie Mieczysław Stańczak, starosta Włodzimierz Brodiuk oraz przedstawiciele lokalnych firm sąsiadujących z planowana drogą. Podczas spotkania ze strony przedsiębiorców padły zastrzeżenia, co do sposobu informowania o inwestycji. Wątpliwości budził również sposób wyliczania odszkodowania za przejęcie gruntów pod inwestycję. Senator Gorczyca oraz dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA uspokajali. Według ich wiedzy nikt nie powinien bać się sprawy odszkodowań. Poruszono również temat Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w miejscu obecnej Stacja Paliw Shell. Z informacji dyrektora oraz z przepisów wynika jednoznacznie, że takie miejsca zostaną wykupione przez państwo a po zakończeniu inwestycji zostaną ogrodzone, co uniemożliwi dostęp z drogi innej niż ekspresowa. Budziło to niezadowolenie przedsiębiorców.
Kolejną kwestią budzącą wątpliwości jest lokalizacja węzłów. W pobliżu Ostródy znajdą się dwa takie węzły, Górka i Czerwona Karczma. Przedsiębiorcy widzieliby jeszcze jeden węzeł w miejscu obecnego skrzyżowania drogi krajowej z ulicą Olsztyńską. Dyrektor Mirosław Nicewicz rozwiał jednak wszelkie wątpliwości. Taki wariant nie wchodzi w grę ze względów formalnych jak i technologicznych. Ruch w tym miejscu będzie się odbywał bezkolizyjnie. Niestety dla przedsiębiorców spowoduje to odcięcie ich od drogi krajowej. Obiekty tam położone będą obsługiwać jedynie ruch lokalny. Z informacji Dyrektora GDDKiA wynika, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem prace rozpoczną się już wiosną 2010 roku. Jedynie rozpoczęcie budowy odcinka "ostródzkiego" może się nieco przesunąć w czasie, na co mają wpływ procedury oraz zwiększone nakłady finansowe na zaakceptowany wariant drogi. Nie budujemy dróg na Euro a jedynie przyśpieszyliśmy ich wykonanie. Początkowy termin ukończenia był planowany na rok 2013 podkreślił Dyrektor Mirosław Nicewicz. Nie ma też zagrożenia co do terminu wykonania drogi. Ostatecznie mamy czas do 2015 roku dodał dyrektor GDDKiA.
Wszystkie warianty drogi na odcinku Ostróda
Zbiorcze zestawienie wszystkich wariantów S-7 na odcinku Ostróda
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu I (rekomendowanym do realizacji)
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu II
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu III
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu IV
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu "społecznego"
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu I (rekomendowanym do realizacji)
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu II
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu III
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu IV
*** Przebieg drogi S-7 wg wariantu "społecznego"