W 2001 roku Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Olsztynie skontrolował 1 226 przedsiębiorców prowadzących handel i produkcję żywności. Zakwestionowano 7,2% badanych artykułów żywnościowych o wartości 46 tys. zł. Pod względem aktualności daty minimalnej trwałości i terminu przydatności do spożycia skontrolowano ponad 48 tys. partii towarów żywnościowych, z czego zakwestionowano z uwagi na "przeterminowanie" niecałe siedem procent, wartości ponad 45 tys. zł.
Najwięcej towarów "przeterminowanych" występowało wśród mrożonych owoców i warzyw, przypraw ziołowych i korzennych, mięsa, wyrobów cukierniczych, pieczywa, ryb oraz używek.
W rezultacie kontroli inspektorzy wyłączyli z obrotu i wnioskowali o zagospodarowanie w sposób nie związany ze sprzedażą dla ludności artykułów żywnościowych wartości 40 tys. zł., zaś skierowano do zniszczenia towary żywnościowe wartości ok. 3 tys. zł. oraz spowodowano zwrot towarów wartości ok. 3 tys. zł. do dostawcy lub producenta.
Ochrona zdrowia przed następstwami używania tytoniu
W minionym roku w powyższym zakresie przeprowadzono ogółem 334 kontrole. W trakcie kontroli sprawdzano, czy wyodrębnia się miejsca palenia tytoniu zarówno dla konsumentów, jak i personelu; przestrzega się zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych młodzieży do lat 18 oraz zakazu sprzedaży wyrobów tytoniowych w automatach, w opakowaniach zawierających mniej niż 20 sztuk oraz luzem bez opakowania. Sprawdzono też czy nie prowadzi się reklamy wyrobów tytoniowych. Kontrolowano ponadto przestrzeganie postanowień rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie treści, wzorów i sposobu umieszczania napisów ostrzegających przed szkodliwością używania tytoniu oraz informacji o zawartości substancji smolistych i nikotyny. Nieprawidłowości ujawniono w 22 placówkach, co stanowi 6,5% ogółu badanych. Jednocześnie w 3 przypadkach ujawniono oferowanie do sprzedaży 25 partii papierosów bez umieszczonych na opakowaniach napisów ostrzegawczych.
Wychowanie w trzeźwości i przeciwdziałanie alkoholizmowi
Kontrolą objęto ponad 500 sklepów detalicznych, oraz kilkadziesiąt zakładów gastronomicznych i magazynów hurtowych. W 59 placówkach ujawniono następujące nieprawidłowości: brak wywieszek informujących o szkodliwości spożywania alkoholu, sprzedaż alkoholu bez wymaganego zezwolenia oraz bez polskich znaków akcyzy. Ponadto ustalono, że 1 hurtownia sprzedawała piwo przedsiębiorcom nie posiadającym zezwoleń na jego sprzedaż detaliczną oraz 1 hurtownia sprzedawała przedsiębiorcom napoje alkoholowe o zawartości powyżej 18% alkoholu, nie mając na to zezwolenia Ministra Gospodarki.
Wykorzystując wyniki kontroli skierowano 1 doniesienie do organów ścigania i 4 wnioski o ukaranie przekazano do kolegium ds. wykroczeń oraz nałożono 56 mandatów karnych na kwotę 4 030 zł. W jednym przypadku poinformowano o ustaleniach organ kontroli finansowej.