Złota Setka Gmin

W raporcie "Atrakcyjność inwestycyjna regionów Polski a kształtowanie lokalnych i regionalnych specjalizacji gospodarczych", przygotowanym przez Szkołę Główną Handlową Ostróda zajęła 30 miejsce. Raport sporządzony został w oparciu o podejście ekonomiczne nawiązujące do efektywności kapitału zawartego w otoczeniu zewnętrznym. W badaniu brano pod uwagę atrakcyjność dla inwestorów we wszystkich najważniejszych branżach i gałęziach przemysłu, przyznając danemu regionowi odpowiednie oceny.
Do oceny atrakcyjności inwestycyjnej regionów zostały wzięte pod uwagę następujące zmienne: zasoby pracy, produktywność pracy, produktywność  majątku trwałego, rentowność przedsiębiorstw, infrastruktura techniczna, infrastruktura społeczna, rynek, administracja, innowacyjność, nakłady inwestycyjne oraz kapitał przyrodniczy.  Region Warmii i Mazur został wysoko oceniony pod względem atrakcyjności inwestycyjnej dla handlu i gastronomii a także ze względu na cenne walory turystyczne.
Do miana "Złotej setki gmin" zostało zakwalifikowanych 10 gmin województwa warmińsko-mazurskiego:

  1. 1.    Kętrzyn – miasto (9 miejsce w rankingu)
  2. 2.    Działdowo – miasto (22 miejsce)
  3. 3.    Ostróda – miasto (30 miejsce)
  4. 4.    Olsztyn – miasto (38 miejsce)
  5. 5.    Bartoszyce – miasto (51 miejsce)
  6. 6.    Giżycko – miasto (54 miejsce)
  7. 7.    Ełk – miasto (59 miejsce)
  8. 8.    Elbląg – miasto (66 miejsce)
  9. 9.    Mrągowo – miasto (72 miejsce)
  10. 10.  Iława – miasto (79 miejsce)

W raporcie zostały także wyróżnione 2 powiaty województwa: olsztyński i elbląski, które zakwalifikowały się do grona "Złotej pięćdziesiątki powiatów".

Jak stwierdzono w wyniku przeprowadzonych badań, na atrakcyjność  regionów składają się nie tylko walory lokalizacyjne, ale i realny sposób ich wykorzystania, efektywność kapitału ludzkiego, rzeczowego, jak i napływu inwestycji a także zagospodarowanie infrastrukturalne oraz poziom i zaawansowanie procesów urbanizacyjnych.
Atrakcyjność tą, w dużym stopniu, kreują więc władze lokalne. Wyniki badań przeprowadzonych przez Szkołę Główną Handlową zostaną opublikowane w wydawnictwie uczelni.