Sądownictwo Konsumenckie uruchomiono w 1992 roku z inicjatywy Federacji Konsumentów i Inspekcji Handlowej. Od 1 stycznia 1999 roku organizowanie i prowadzenie Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich jest ustawowym zadaniem Inspekcji.
W krajach Unii Europejskiej sądownictwo polubowne ma już swoją renomę. U nas dopiero zyskuje uznanie. Świadczy o tym między innymi liczba spraw wpływających do olsztyńskiego SPSK: w roku 2000 było ich 215, natomiast w 2001 przyjęto 292 wnioski - co daje wzrost o około 36%
Sąd polubowny jest niepaństwową instytucją, która z woli stron (na podstawie umowy) zastępuje sąd powszechny w rozstrzyganiu sporów między konsumentami a przedsiębiorcami (sprzedawcami).
Wyroki i ugody zawarte przed sądami polubownymi mają moc prawną równą orzeczeniom sądów powszechnych.
Polubowne sądy konsumenckie są jednoinstacyjne i działają szybciej ( w roku 2001 spory rozpatrywane były średnio w ciągu 27 dni) wg uproszczonej procedury i przeważnie ugodowo (47% rozpatrzonych spraw).
W roku ubiegłym najczęściej przedmiotem sporów było obuwie (211 wniosków), odzież (27), usługi (27) i meble (6).
Z Ostródy otrzymano 9 wniosków, z Morąga - 3. W 193 sprawach (66%) sprzedawcy nie zgodzili się na sąd polubowny, w wyniku czego konsumentom pozostała tylko możliwość ewentualnego dochodzenia roszczeń przed sądem powszechnym.
Ogółem w minionym roku Stały Polubowny Sąd Konsumencki rozpatrzył 89 spraw, które zakończyły się wyrokami (14) i ugodami (41) uwzględniającymi roszczenia konsumentów, na łączną kwotę 29,2 tys. zł. Natomiast w 34 sprawach sąd oddalił roszczenia klientów jako bezzasadne.
Siedziba Stałego Polubownego Sądu konsumenckiego mieści się przy Wojewódzkim Inspektoracie Inspekcji Handlowej, ul. Dąbrowszczaków 10, 10-540 Olsztyn, tel. 527 - 27 - 65 w. 34.