[…]Kolegium RIO stwierdza, że Rada Miejska w Ostródzie wprowadziła powyższe zmiany w budżecie z naruszeniem:
- art. 183 ust, 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, na podstawie, którego bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego organ stanowiący tej jednostki nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego;
- art. 52 ust. 1a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), na podstawie którego, bez zgody wójta (burmistrza) rada gminy nie może wprowadzić w projekcie budżetu gminy zmian powodujących zwiększenie planowanych dochodów bez jednoczesnego ustanowienia źródeł tych dochodów;
- art. 179 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), zgodnie z którym przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należą do wyłącznej kompetencji zarządu jednostki samorządu terytorialnego.
[..]W związku z powyższym, przygotowanie projektu uchwały budżetowej oraz inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należą do wyłącznej właściwości organu wykonawczego i bez jego zgody organ stanowiący nie może wprowadzić zmian w projekcie uchwały budżetowej. Poprawki mogą być uwzględnione i wniesione tylko i wyłącznie przez burmistrza, ponieważ tylko on jest właściwy do dokonywania zmian w swoim autorskim projekcie uchwały budżetowej. Dlatego też głosowanie nad poprawkami nieuwzględnionymi przez organ wykonawczy jest bezprzedmiotowe. Rada wypowiada swoje stanowisko poprzez głosowanie nad przyjęciem lub odrzuceniem przedstawionego przez burmistrza projektu uchwały budżetowej na dany rok.
Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie uznało, ze organ stanowiący przy podejmowaniu uchwały budżetowej i dokonywaniu jej zmian jest „związany" formalnie i merytorycznie inicjatywą uchwałodawczą organu wykonawczego w tym zakresie. Przy czym owa wyłączna inicjatywa zarządu w szczególnych przypadkach może zostać "zastąpiona" jego zgodą (akceptacją na propozycję organu stanowiącego).
Pod koniec sesji toczyły się rozmowy na temat uzasadnienia z RIO. Można sądzić, że nie będzie odwołania i radni oraz burmistrz dołożą wszelkich starań, aby nowy budżet został uchwalony do 26 marca.