W tym roku zakończą się inwestycje rozpoczęte w zeszłym roku. Wszystkie są realizowane w obszarze akwenu jeziora Drwęckiego i mają na celu zwiększenie atrakcyjności turystycznej zarówno poprzez wypoczynek jak i aktywny sport. Zadanie pod nazwą "Zagospodarowanie nabrzeża Jeziora Drwęckiego w Ostródzie I etap: budowa kompleksu sportowo-rekreacyjnego" to wykonanie plaży miejskiej, toru dla kajakarzy oraz budowa najdłuższego w Polsce wyciągu nart wodnych, który będzie trzecim obiektem tego typu w kraju! Kolejna inwestycja to wykonanie objazdu ulicy Słowackiego wzdłuż brzegu jeziora, który będzie też pełnił rolę przedłużenia ciągu spacerowego wokół jeziora. Na te zadania przeznaczono niebagatelną kwotę blisko 7 milionów złotych.
Gmina Miejska Ostróda uzyskała środki pochodzące z Unii Europejskiej na realizację projektu "Zagospodarowanie nabrzeża Jeziora Drwęckiego w Ostródzie". Umowa pomiędzy Burmistrzem Ostródy Janem Nosewiczem, a Wojewodą Warmińsko-Mazurskim o dofinansowanie realizacji powyższego projektu została podpisana 22 listopada 2006 r. Wysokość wsparcia Unii Europejskiej na realizację ostródzkiego projektu zamyka się kwotą 3.086.759, 54 zł. Całość inwestycji to ponad 6,4 mln zł.
Nad brzegiem jeziora trwają prace zmierzające do poprawienia komunikacji. Objazd brzegiem jeziora jest wstępem do realizacji modernizacji ulicy Słowackiego. Budowa objazdu wynika z faktu, że ulica Słowackiego jest jedyną drogą w kierunku dworca z tej strony torów. Objazd będzie spełniał również dodatkowe zadanie, będzie to deptak wzdłuż brzegu jeziora, który zostanie połączony z istniejącym, kończącym się w tej chwili na rogu zatoki. Dzięki temu będzie można spacerować niemal na całej długości brzegu jeziora w mieście, od przystani jachtowej aż na drugi brzeg do nowej plaży miejskiej.
Wydzielone zostaną chodniki oraz trasy dla rowerzystów. Całość objazdu będzie oświetlona a wydłuż zostaną ustawione ławki – mówi Grzegorz Socha, naczelnik wydziału inwestycji i gospodarki komunalnej UM w Ostródzie. Zostanie również odnowiona nawierzchnia na ulicy spichrzowej. Przygotowania do remontu ulicy Słowackiego rozpoczną się nie wcześniej niż w drugiej połowie roku, a wynika to z procedur i spraw związanych z dokumentacją. Natomiast objazd zostanie oddany do użytku pod koniec maja 2008 roku - dodaje naczelnik wydziału. Prace przy objeździe realizuje Przedsiębiorstwo Budowlano-Inżynieryjne SANMEL Sp. z o.o. z Brodnicy.
Kąpielisko miejskie jest jednym z trzech zadań. Realizowane jest w miejscu dawnej nieczynnej od ponad 30 lat plaży. Zakończenie prac przy plaży, wyciągu i torze kajakarskim, planowane jest na koniec maja. Umowa natomiast przewiduje ostateczne zakończenie prac z końcem czerwca, tak więc mamy miesiąc zapasu na ewentualne nieplanowane zdarzenia. Można zatem przyjąć że wszystkie te obiekty będą udostępnione pod koniec czerwca 2008 roku - tłumaczy Grzegorz Socha
W ramach budowy kąpieliska powstaną: plaża o powierzchni 3.200 m 2, pomost z barierkami, drabinkami i stanowiskiem dla ratownika, pomost dla jachtów, pomost dla małych jednostek cumujących, wypożyczalnia sprzętu pływającego oraz dwa budynki zaplecza kąpieliska.
W ramach prac inwestycyjno-budowlanych nastąpi wymiana gruntu w dnie kąpieliska oraz na plaży na głębokość ok. 1 m na piasek płukany – orientacyjna objętość prac ziemnych obejmie 7.000 m3.
Pomost kąpieliska zaprojektowany został w układzie symetrycznym zbliżonym w kształcie do litery E, z przedłużeniem osi centralnej w kierunku jeziora. Boczne ramiona, część centralna i równoległa do brzegu, wydzielają dwa akweny kąpieliska. Na centralnym ramieniu zaprojektowano dwa poszerzenia pomostu: jedno w strefie wydzielonych kąpielisk i drugie w formie platformy widokowej na jego końcu. Szerokość pomostu wynosi 4 m, długość ramienia wzdłuż linii brzegowej wynosi 93 m, wysięg ramion bocznych max 30 m, wysięg centralny dodatkowo 17 m. Oba akweny kąpieliska wyznaczone ramionami pomostu będą oddzielone siatką stalową celem wydzielenia kąpieliska dla osób umiejących i nie umiejących pływać w strefie głębokości 120 cm. Pomost będzie posiadał oświetlenie elektryczne na słupach typu parkowego.
Do zaplecza kąpieliska zaliczane będą: kasa kąpieliska oraz budynek socjalno-sanitarny z kabinami natryskowymi, sanitariatami oraz pomieszczeniami dla ratowników. Kolejnym budynkiem na plaży będzie hangar na wypożyczalnię drobnego sprzętu pływającego. Będzie on połączony jednym dachem z budynkiem socjalnym. Elewacje wszystkich budynków również będą nawiązywały do tzw. „muru pruskiego”. Dodatkowo wykonany zostanie mostek nad ciekiem wodnym – rzeczką łączącą jeziora Pauzeńskie i Drwęckie.
Przy kąpielisku powstanie dodatkowo pomost jachtowy przy ujściu wspomnianego cieku wodnego. Pomost o szerokości 2,6 m będzie miał układ liniowy biegnący w głąb jeziora na odległość 48 m z dwoma bocznymi odnogami o długości 20 m. Pomost wyposażony będzie w osprzęt cumowniczy dla jachtów żaglowych i motorowych. Dodatkowo zaprojektowano pomost nabrzeżny o szerokości 2,3 m do cumowania sprzętu pływającego typu kajak, łódka, rower wodny. Zlokalizowany on będzie na nabrzeżu między slipem dla łódek, a głównym pomostem plaży.
Dodatkowo przy kąpielisku postanie parking, jednak to zadanie będzie sfinansowane z innych środków niż przytaczane inwestycje - dodaje naczelnik wydziału inwestycji i gospodarki komunalnej
Tor regatowy dla kajakarzy będzie miał długość 1000 m, meta będzie się znajdować w rejonie ujścia Kanału Ostródzkiego. Na torze możliwe będą starty na trzech dystansach: 200, 500 i 1000 m. Na linii mety zaprojektowano drewniany pomost dla sędziów o długości 55 m i szerokości 2 m, zakończony platformą sędziowską. Zapleczem technicznym i socjalnym będą obiekty KSW Sokół zlokalizowane vis a vis projektowanego kąpieliska. Klub ten zajmie się także sprawowaniem obsługi sportowej i technicznej w trakcie trwania regat.
Wyciąg nart wodnych będzie przypuszczalnie najciekawszą z nowych inwestycji. Na tą chwilę istnieją dwa takie obiekty w Polsce. Ostródzki będzie trzecim. Pierwszy postał w Augustowie w 1999 roku, drugi w lublinie w 2000 roku. Oba te obiekty przyciągają w sezonie tysiące amatorów sportów wodnych.
Wyciąg nart wodnych wybudowany w Augustowie w 1999r jako pierwszy w Polsce, położony nad pięknym jeziorem Necko, jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji turystycznych naszego regionu. Polska Izba Turystyki urządzenie to uhonorowała prestiżowym tytułem "Atrakcja Turystyczna Roku 1999". Corocznie tysiące turystów odwiedzających Augustów próbuje swoich sił w jeździe na nartach wodnych – można przeczytać na stronie internetowej Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w
Augustowie. Długość toru wynosi 740 m, maksymalna prędkość 58 km/h. Sezon trwa od maja do końca września.
Menadżer wyciągu Remigiusz Maciejewski w rozmowie telefonicznej opisał tor w Augustowie. W pierwszym roku działalności obiekt przeżywał prawdziwy najazd osób zainteresowanych skorzystaniem z wyciągu. Z naszych wyliczeń wynika, że w pierwszym roku wyciąg i przyległą infrastrukturę odwiedziło około 100 tys. osób, natomiast skorzystało z niego około 30 tys. osób. W kolejnych latach z wyciągu korzystało w zależności od sezonu od kilku do kilkunastu tysięcy osób.
Duży wpływ na liczbę korzystających z augustowskiego wyciągu ma pogoda. Mamy wietrzny akwen i pogoda w zeszłym roku była dość kapryśna. Organizujemy zawody dla amatorów oraz zawodowców. Z wyciągu w głównej mierze korzystają osoby indywidualne, ale i również grupy zorganizowane. Niewątpliwie jest to duża atrakcja. Od 1999 roku do dziś cena za korzystanie z wyciągu zmieniała się i kształtowała się na poziomie od 2 zł do 4zł za jedno okrążenie.
Wyciąg nie stwarza zagrożenia dla środowiska, zawodnicy poprzez jazdę w naturalny sposób natleniają wodę, co korzystnie wpływa na akwen. Silniki są elektryczne, tak więc nie emitują spalin i nie jest potrzebne żadne paliwo płynne. Dźwięk jaki towarzyszy pracy wyciągu z pewnością nie jest uciążliwy, słychać jedynie szum przesuwających się lin. W bezpośrednim sąsiedztwie wyciągu można bezproblemowo prowadzić rozmowy, a w odległości 150-200 metrów w ogóle nie słychać pracy wyciągu wyjaśnia Remigiusz Maciejewski menadżer wyciągu w Augustowie.
Drugi z wyciągów znajduje się w Lublinie. Został wybudowany w 2000 roku i oprócz toru posiada pełne zaplecze usługowo - gastronomiczne. Ze względu na to, że budynek wraz z dwoma tarasami widokowymi zlokalizowany jest częściowo w wodzie realizacja projektu pochłonęła olbrzymie nakłady finansowe. Wyciąg mierzy 760 metrów. W skład toru wchodzi skocznia i slalom składający się z czternastu boi. Prawidłowa trasa wyznaczona jest przez pomarańczowe boje. Sezon trwa od 1 maja do 30 września. Elżbieta Bielecka- Rynkiewicz, właścicielka wyciągu: W pierwszym roku działalności było bardzo duże zainteresowanie. Co roku z wyciągu korzysta kilka tysięcy osób. Z wyciągu korzystają w głównej mierze grupy zorganizowane, oraz sportowcy. Można by rzec, że jest to obiekt sportowy, to właśnie u nas trenują polscy zawodnicy. Na przestrzeni lat na torze zlokalizowanym nad Zalewem Zemborzyckim odbywały się zawody zarówno ogólnopolskie jak i europejskie. W tym roku również odbędą się mistrzostwa europy. To duże wyzwanie i nobilitacja. Żeby organizować takie zawody tor musi spełniać wiele wymogów w tym musi posiadać odpowiednie skocznie oraz musi mieć naciąg sterowany elektronicznie. Posiadamy taki sprzęt, a dodam że nie jest to standard – wyjaśnia w rozmowie telefonicznej właścicielka wyciągu. Cena za jedno okrążenie od uruchomienia toru nie zmieniła się i wynosi 3,5 zł.
Tor w Ostródzie będzie trzecim i najdłuższym spośród istniejących w Polsce tego typu obiektów. Teren przeznaczony na lokalizację wyciągu z pomostem i budynkiem zaplecza znajduje się na odcinku miedzy ujściem rzeki Drwęcy i Kanału Młyńskiego. Projekt obejmuje swym zakresem samo urządzenie wyciągu, pomost widokowy z platformą startową i punktem obsługi jak również budynek zaplecza.
Tor jazdy narciarzy wodnych odbywać się będzie po prostokącie o wymiarach w osi liny 250 x 150 m (długość toru jazdy 800 m). Lina torowa rozpięta będzie na czterech stalowych słupach, na jednym z nich znajdować się będzie silnik elektryczny wprowadzający w ruch wyciąg z zaczepami dla 7-9 narciarzy wodnych. Przy maszcie z silnikiem znajdować się będzie platforma startowa z pomostem ruchomym służącym do bezpośredniego startu narciarzy. Platforma stanowić będzie część pomostu z trybunami dla widzów, którzy będą mogli obserwować popisy narciarzy. Na brzegu zaprojektowano sezonowy budynek zaplecza wyciągu wkomponowany w istniejącą zieleń parkową, w którym znajdą się sanitariaty, przebieralnia, natryski, magazyn i wypożyczalnia sprzętu. Elewacje budynku stylizowane będą na tzw. mur pruski.
Wyciągiem dla nart wodnych będzie zarządzało Centrum Sportu w Ostródzie. Ostatecznego cennika usług jeszcze nie posiadamy, ceny jednak będą tak skalkulowane, aby pozwoliły na pokrycie kosztów utrzymania toru - mówi Grzegorz Socha.
Słupy wyciągu będą oznakowane zgodnie z wymogami zapewnia Grzegorz socha. (Sam wyciąg jak i tor dla kajakarzy wpłynie nieznacznie na żeglugę po akwenie. Nie powinno to być znaczne utrudnienie, zwarzywszy na rozmieszczenie wymienionych obiektów - przyp. red.).
Wykonawcą robót jest Ostródzkie Przedsiębiorstwo Budowlane.
Oprócz wymienionych inwestycji przed rozpoczęciem sezonu letniego podobnie jak w latach ubiegłych zostanie przeprowadzona konserwacja molo polegająca na wymianie uszkodzonych elementów oraz będą wykonane prace malarskie na całej konstrukcji molo.