Nie zapominając, że ORF to głównie święto muzyki reggae, dla naszej publiczności przygotowaliśmy bardzo atrakcyjny program, który zadowoli zarówno młodą, poszukującą, jak i dojrzałą o sprecyzowanych preferencjach muzycznych, aczkolwiek otwartą na wszelkie nowości widownię festiwalową. Wśród gwiazd światowej sławy będziemy mieli okazję usłyszeć:
TIKEN JAH FAKOLY [CI/FR]
Tiken Jah Fakoly to jak pisze o nim francuska prasa „rzecznik ludu stawia za punkt honoru przypominanie nam majestatycznego dziedzictwa krajów afrykańskich, wraz z szacunkiem dla pewnych ludzkich wartości, które nie są już dłużej akceptowane w naszych krajach.”
Pochodzi z Wybrzeża Kości Słoniowej, jest członkiem plemienia Malinke, potomkiem legendarnego wojownika Fakoly Koumba Fakoly Daaba oraz należy do rodu griotów (bardów, w których rękach leży odpowiedzialność za przekazywanie tradycji, opowieści i legend o plemieniu w postaci śpiewanych opowieści). Prezentuje w swej twórczości jedyną w swoim rodzaju mieszankę rytmów reggae z brzmieniami afrykańskimi, w połączeniu z charakterystycznym i rozpoznawalnym wokalem. Tworzy muzykę, jak sam określa " budzącą sumienia", czyli zaangażowaną społecznie i politycznie, mającą na celu ukazanie oraz walkę z niesprawiedliwościami i nierównościami, których jest świadkiem każdego dnia czy to na ulicach swojej ojczyzny, czy też Francji, gdzie obecnie mieszka.
Muzykę reggae odkrył w młodym wieku, a ze swoim pierwszym zespołem Djelys założonym około 1987 roku, szybko zdobywa popularność na lokalnej scenie muzycznej, by wkrótce stać się jedną z najbardziej charyzmatycznych postaci na światowej scenie reggae.
Na swoich albumach Mangercratie (Foodocracy – 1996), Cours d’Historie (History Lesson – 1999), La Caméléon (The Cameleon – 2000), Francafrique (Franceafrica – 2002) i Coup de Gueule (Yell – 2004) rzucił światło na zawiłość politycznej i społecznej sytuacji, używając prostego i bezpośredniego języka. Zaatakował polityków, którzy wzniecają etniczną nienawiść, tych, którzy dbając o własne korzyści propagują system „Franceafrica” (szerzący się handel pomiędzy osobami dobrze poinformowanymi, kiedy reszta populacji głoduje) i tych, którzy siedzą po szyję w korupcji. Jego trafność, zuchwałość i wytrwałość szybko sprawiła, że jego nazwisko stało się powszechnie znane, zarówno na ojczystym Wybrzeżu Kości Słoniowej, jak i w pozostałej części francuskojęzycznej Afryki, gdzie stał się ważną osobistością. We Francji jego albumy Francafrique i Coup de Gueule stały się złote i w 2003 roku wygrał nagrodę Victorie de la Musique. Jednakże jego popularność zjednała mu także kilku nieprzejednanych wrogów.
W 2002 roku, kiedy sytuacja na Wybrzeżu Kości Słoniowej stała się niestabilna oraz wzrosły znacznie nastroje ksenofobiczne wobec przedstawicieli innych plemion, nacji, życie Tikena było kilkakrotnie zagrożone i został zmuszony do emigracji. Przeniósł się do Bamako w Mali, ojczystego regionu jego przodków z ludu Mandingo i tam zaczął odbudowywać swoje życie. Ze względu na głoszone poglądy polityczne w 2007 roku prezydent Senegalu uznał go za persona non grata na terenie swojego kraju.
Tiken Jah Fakony często angażuje się we wspólne projekty z różnymi muzykami. Nagrywał ze Steel Pulse na African Holocaust, Didier Awadi: Stoppez les criminels, Riké: Airt Frais, Bernard Lavilliers: Carnets De Bord, Amadou & Mariam: Dimanche À Bamako czy Dub Incorporation Diversité, and on Tata Pound: Cikan . W duecie z Akonem, amerykańskim raperem senegalskiego pochodzenia, Tiken składa hołd wszystkim swoim braciom z getta, którzy są uwikłani w konflikty nie ze swojej winy, od Iraku do Somalii. Dzisiaj Afrykańczyk jest także rozdarty pomiędzy tradycją a nowoczesnością. Tiken atakuje średniowieczne zwyczaje wymuszonego małżeństwa (Ayebada) i okaleczeń seksualnych (Non à l`Excision – No to Excision). W jego głosie zawsze słychać nutę smutku, ale (i jest to jeden z cudów reggae) jest to waleczny smutek: niestrudzony i ostatecznie pełen nadziei.
L`African został nagrany w studio, które Tiken otworzył w Bamako i nazwał H. Camara po aktorze z Wybrzeża Kości Słoniowej, z którym przebywał w początkowym etapie swojej kariery i który został później zamordowany przez szwadrony śmierci. Po raz pierwszy muzycy towarzyszący mu w tournèe pracowali razem studio, to wydarzenie miało charakter wyjątkowo symboliczny, ponieważ grupa składa się z mieszkańców: Wybrzeża Kości Słoniowej, Beninu, Karaibów i Republiki Zielonego Przylądka, jak również kilkoro artystów francuskich. Zachwycający futurystyczny dotyk „korzeni”, sprawia, że L`African jest jak dotąd zarówno najbardziej tradycyjnym, jak i najbardziej współczesnym albumem artysty . Tą równowagę zawdzięcza zarówno włączeniu programowania hip – hopowego i użycia sampli (Yèyè w Non à l`Excision Geoffrey`a Oreymy) jak i dodatku instrumentów Mandingo (w utworze Ma Côte d`Ivoire – My Ivory Coast występuje Toumani Diabatè muzyk grający na korze).
Zaśpiewana z rodakiem Betą Simonem Ma Côte d`Ivoire niesie przekaz pojednania, budując most pomiędzy dwoma stronami, dwoma grupami etnicznymi, dwoma żalami. Ze swoją obietnicą powrotu i jedności, jest to akt wiary dla przyszłości dzisiejszego bohatera.
DYSKOGRAFIA
1993: Les Djelys(Wybrzeże Kości Słoniowej)
1994: Missiri (Wybrzeże Kości Słoniowej)
1996: Mangercratie (Wybrzeże Kości Słoniowej)
1999: Cours d'histoire (Wybrzeże Kości Słoniowej)
2000: Le Caméléon (Wybrzeże Kości Słoniowej)
2002: Françafrique (złoty album)
2004: Coup de gueule(złoty album)
2005: Africa wants to be free, (składanka)
2007: L'Africain (złoty album)
2008: Live in Paris DVD
TOSH MEETS MARLEY [JAM]
Projekt prezentuje największe przeboje króla muzyki reggae Boba Marleya oraz Pitera Tosha. W projekcie uczestniczą muzycy, którzy kiedyś towarzyszyli tej dwójce legendarnych twórców muzyki reggae na scenie i w studiu.
Lider zespołu Fully Fullwood jest jednym z najpopularniejszych i najbardziej znanych basistów na świecie, pracował i nagrywał z prawie każdym głównym artystą z Jamajki. Jego praca wskazuje kto jest kim z najważniejszych artystów muzycznych dwudziestego wieku. Współpracował m.in z artystami jak: Bob Marley, Peter Tosh, Michael Rose, Mikey Dread, the Mighty Diamonds, Black Uhuru,Joe Higgs, Dennis Brown, Gregory Isaacs, Frankie Paul, Big Youth, U – Roy, Sister Carol, John Holt, Judy Mowatt, Ken Booth, Andrew Tosh, Del Roy Wilson i wielu innychTwórca i lider „Soul Syndicate Band”, Fully jest wyróżniony także byciem pierwotnym członkiem super gwiazdy reggae, słynnego zespołu Petera Tosh`a „Word, Sound and Power” z którym nagrywał i wiele jeździł na tournee aż do przedwczesnego odejścia piosenkarza.Prawdziwy „oryginalny i nie do skopiowania” Fully Foolwood jest głównym silnikiem, który napędza muzykę i zespół trasy „Tosh meets Marley”. Miej oko na nowy albumFully`ego „FULLY LOADED”, który wyjdzie niedługo.
Z muzyczną karierą obejmującą ponad trzydzieści lat Tony Chin jest prawdziwym ojcem muzyki reggae. Urodzony w Kingston i wychowany w Trenchtown i Greenwich Farm,kariera Tony`ego zaczęła się rozwijać w erze Rocksteady, w późnych latach sześćdziesiątych i rozwinęła się w reggae w latach siedemdziesiątych, kiedy był pierwotnym członkiem legendarnego zespołu „Soul Syndicate”. Jest trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek piosenkę będącą na szczytach listy przebojów, w której Tony Chin by nie występował. Artyści, z którymi występował Tony to miedzy innymi Bob Marley, Dennis Brown, Burning Spear, Johnny Clarke, Don Carlos, Gregory Isaacs, Freddie McGregor and Judy Mowatt pośród niezliczonej rzeszy innych.
Jawge Hughes jest rdzennym mieszkańcem tropikalnej wyspy Św. Tomasza a jego fantastyczna osobowość i biegłość w grze na klawiszach pozwoliła mu na tournee z wieloma dobrze znanymi muzykami reggae. Jego talent jest długim muzycznym badaniem, od dźwięków ska, rytmów dance, fusion reggae do stylu roots reggae. Poziom talentu którego można się spodziewać od najlepszego, który dzięki „Fully Foollwood Band” przynosi bogactwo doświadczenia do trasy „Tosh Meets Marley”. Jawge mówi” Zawsze staram się być żądny przygód z muzyką. Zachowując ją prostą, ale zawsze jest w niej wymagająca niespodzianka”.
Vince Black to były członek Black Uhuru, dołączył do tej nowo powstałej grupy, występującej jako ‘colors on a canvas’ którą porównywał do klasycznego obrazu. Basista z Fully Fullwood oraz legendarny gitarzysta Tony Chin są potężni i ożywiający, tym samym charakterystyczna gitara prowadząca oraz głos Vinca są wielobarwną mieszaniną melodii i wspaniałej atmosfery. Vince wypracowuje i eksperymentuje ze swoją muzyką, a także dużo wymaga od siebie samego. Jego ciepła i zmysłowa gitara dodaje nutkę realizmu do utworów Tosh Meets Marley odnosząc się do nich w ciepły sposób.
A ponadto: Donovan Carless wnoszący jedwabiste uczucia do zespołu poprzez swój delikatny styl wokalny, Karl Wright jeden z najbardziej utalentowanych i doświadczonych pekusistów, który kiedykolwiek uderzył bęben i talerze, Delroy ZAP Clarke – znany jako ZAPOLOGY z powodu swojej fascynacji techniką, gra na keyboardzie. Jego gra na keyboardzie dopełniona jest czystym i nieskazitelnym wokalem, który powala na kolana oraz Rock Deadrick grał z wieloma sławnymi muzykami, tj. Tracy Chapman, Joe Walsh, Fully Fullwood i wielu innych. Teraz Rock dzieli się swoim talentem z zespołem Fully Fullwood przy okazji trasy koncertowej TOSH Meets MARLEY. Jeden z najbardziej wprawnych perkusistów świata jest radością dla oka i ucha, a publiczność uwielbia jego występy.
Rewolucja muzyki reggae prezentowana przez Rootz Underground jest ekscytująca, surowa i naturalna. Wiele wpływów przeniosło się na ich „korzenie” : ojczyzna – Jamajka – miejsce narodzin Rastafari i innych radykalnych ruchów; JAH – stwórca wszechrzeczy oraz rewolucyjne lata 70 w muzyce reggae „dub” i „roots”.
Rewolucja jaką rozpoczęła grupa Rootz Underground sięga 2000 roku kiedy członkowie zespołu, którzy znali się od dzieciństwa, postanowili połączyć swe indywidualne muzyczne talenty w poszukiwaniu jednego, wyraźnego brzmienia. Indywidualnie, każdy z członków zespołu zaczynał od poszukiwania poprzez muzykę duchowej harmonii. Efektem ich spotkania stał się uderzający i odświeżający mix świadomych tekstów i harmonijny, alternatywny dźwięk reggae, który łączy ich intelektualne, duchowe i kreatywne energie.
To połączenie zaowocowało muzyką, która jest inspirująca, energetyzująca i prawdziwa, progresywna, a jednocześnie unikalna. Ich reggae jest natchnione współczesnym hip – hopem z okruchami jazzu, rocka i rewolucyjnego dub.
Mimo, iż Rootz Underground dopiero zaczął zapuszczać swoje korzenie na ziemi, stara dusza zespołu już bez wysiłku zaciągnęła szeroką grupę zwolenników, niektórzy już zobaczyli świat ich oczami i cieszą się słysząc takie dźwięki społecznych komentarzy i lekcje dawane ze sceny.
Rootz Underground jest jednym z przedstawicieli młodego pokolenia zespołów z Jamajki, których występy są prawie zawsze wypełnione do ostatniego miejsca, którego fani przejadą nawet cała wyspę, byle tylko wziąć udział w pozytywnych wibracjach.
Zespół w swym przesłaniu mówi o przyszłości wolnej od kajdan Babilonu, czyli przekładając to na współczesność - wyzwolonej od urzędniczego stylu życia. Jak mówią muzycy, modlitwa i ciężka praca zbiera owoce – ich podróż dopiero się zaczęła. Tego lata po raz pierwszy „zapuszczają korzenie” w Europie.
Pierwszy singiel Rootz:”Victim of The System” już rozgrzewa fale radiowe, a klip wspiął się na 2 miejsce listy Hyde TV, 2 miejsce na liście w RE TV i pozostało na 1 miejscu listy Tempo`s Cross Caribbean MTV przez 5 tygodni!