Muzeum w Ostródzie zaprasza na interesującą wystawę grafika i kolekcjonera Tomasza Gudaczewskiego. Wernisaż odbędzie się w piątkowy wieczór (29-04-2011) o godzinie 18. Wystawa potrwa do końca maja. Na wystawie będzie można zobaczyć autorskie grafiki, przedmioty związana z Napoleonem oraz barwną i ciekawą ceramikę japońską.
Autor wystawy, urodzony w Ostródzie grafik i kolekcjoner, studia grafiki warsztatowej ukończył w Instytucie Wychowania Artystycznego na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Dyplom uzyskał w pracowni druku wypukłego prof. Maksymiliana Snocha. Obecnie studiuje muzealnictwo, kolekcjonerstwo i rynek dzieł sztuki na Wydziale Historycznym Akademii Humanistycznej im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku.
Osoba autora łączy w sobie zarówno artystę, jak i kolekcjonera. Fascynacja Dalekim Wschodem sprzyjała rozwojowi jego twórczości oraz kształtowała syntetyczne ujęcie tematu prac graficznych. Sens sztuki pojmuje on podobnie jak japońscy mistrzowie. Stara się upraszczać i syntetyzować, tak aby jak najpełniej uchwycić we własnych pracach istotę zapisywanych wspomnień. Prezentowane grafiki to zapis jego dotychczasowych doświadczeń, obrazów z podróży, ulotnych wrażeń. Stosując nowe środki wyrazu
artystycznego, stara się budować własne obrazy, jak sam mówi "zapis przemijającego świata". Podobnie jak japoński Ukiyo-e, czyli "obraz świata, który przemija" w sztuce Japonii, Tomasz Gudaczewski określa swoje obrazy jako "ulotne transformacje krajobrazu". Po mistrzowsku budowane formą i światłem tworzą one kontemplacyjny nastrój, urzekając odbiorcę kolorystyką i formą.
Wystawa prezentuje również inny "rodzaj szaleństwa", które dotyka często artystów. To świat i obraz fascynacji autora.
Zaprezentowany na wystawie w Muzeum w Ostródzie fragment kolekcji pokazuje wycinek historii rozwoju tradycyjnego drzeworytu japońskiego ukiyo-e oraz ceramiki japońskiej od XVIII do początków XX wieku. Wystawa prezentuje też rzadko spotykane w polskich zbiorach wyroby japońskiej satsumy. Ceramika chińska i japońska stała na wyżynach artystycznego rozwoju na długo przed tym, zanim prekursor rozwoju porcelanowego świata w Europie elektor August II zapragnął stworzyć swój "Pałac Japoński".
Uzupełnia ją ciekawy zbiór napoleoników. Na szczególną uwagę zasługują te związane z historią miasta i regionu Ostródy. Wśród wielu interesujących będziemy mogli zobaczyć m.in. ostródzkie dekrety Napoleona z 1807 roku oraz list napisany w Ostródzie podczas pierwszej kampanii napoleońskiej przez Dominique-Jeana Larrey’a, pioniera chirurgii wojennej oraz osobistego lekarza i przyjaciela Napoleon. Na wystawie zaprezentowany będzie również interesujący zbiór medali powstałych pod
kierunkiem Dominique'a Vivant Denona, jednej z najciekawszych postaci początku XIX wieku, współtwórcy twórcy legendy napoleońskiej utrwalanej w sztuce tamtych czasów.
Obrazy przemijającego świata
Redakcja