Budowa wiaduktu stała się faktem

Zdjęcie z animacji wiaduktuW poniedziałek 18 września 2017 Gmina Miejska Ostróda podpisała z firmą Budimex umowę na budowę wiaduktu nad linią kolejową nr 353 Poznań-Skandawa w ciągu ul. Drwęckiej. W założeniu ta blisko 25 milionowa inwestycja ma usprawnić poruszanie się przez miasto. Czy tak będzie zobaczymy już na gwiazdkę 2018 roku.

Umowę podpisał burmistrz Czesław Najmowicz, skarbnik Marta Bożęcka i przedstawiciel wykonawcy Piotr Wawrzycki, dyrektor kontraktu (Budimex). 24 892 441,07zł to kwota jaką za budowę zapłaci samorząd miejski. Jest to o 6 392 441,07zł więcej, niż pierwotnie zamierzał przeznaczyć na ten cel. Choć kwota jest znaczna, to jest szansa na uzyskanie 50% dofinansowania z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Starostwo Powiatowe w Ostródzie będzie się o nie ubiegać, jako właściciel drogi. Samorządy porozumiały się w tej sprawie i miasto przejęło realizację i finansowanie zadnia zleconego przez powiat. Stało się tak ponieważ tylko powiat mógł się ubiegać o te pieniądze. Sam jednak nie miał środków na realizację inwestycji. Starosta Andrzej Wiczkowski podczas dzisiejszej uroczystości powtórzył, że wiadukt będzie własnością powiatu, jednak nie wyklucza przekazania go Gminie Miejskiej Ostróda.

Choć inwestycja likwiduje bezpośredni zjazd z czterech innych ulic na jeden z głównych ciągów komunikacyjnych, to władze miasta twierdzą, że nic złego się nie stanie. Zmiany szczególnie dotkną mieszkańców i przedsiębiorców z ulicy Demokracji. Oczywistą rzeczą jest też wyłączenie z ruchu na kilka miesięcy ulicy Drwęckiej. Po zakończonej inwestycji z całą pewnością zwiększy się ruch na ulicach jednokierunkowych (Armii Krajowej, Herdera), jak również na ulicy Sienkiewicza. To nieunikniona konsekwencja bezpośredniego połączenia ze sobą ulic Demokracji i Sienkiewicza, które zostaną pozbawione zjazdu na ul. Drwęcką.

Firma Budimex jako wykonawca daje pewność, że inwestycja zostanie wykonana solidnie i w terminie. Nie można jednak pominąć kilku spraw, o których zapomniał lub celowo pominął zamawiający, czyli Gmina Miejska Ostróda.
Istotnymi dla mieszkańców i zgłaszanymi podczas spotkań były m.in.

  • zejście dla pieszych z wiaduktu na ul. Stapińskiego.
  • rondo na skrzyżowaniu ul. Drwęckiej - Plac 1000-lecia
  • rondo na skrzyżowaniu ulic: Drwęcka - 1 Dywizji – Grunwaldzka - Kopernika

Zastanawiający jest też brak zjazdu z wiaduktu na ulicę Demokracji dla jadących w dół od ul. Grunwaldzkiej. Plusem jaki można dostrzec na udostępnionej wizualizacji jest pozostawienie przejazdu przy posesjach od ul. Mazurskiej wzdłuż wiaduktu.

Wizualicja wiaduktu w Ostródzie

Starosta wypowiedział dziś znamienne słowa - "Czekają nas dalsze inwestycje. Jak będzie wiadukt, to musimy się zastanowić nad rozwiązaniami przed wiaduktem i za wiaduktem. I to jest przyszłość". To niestety jest zły prognostyk. Potwierdza bowiem, że władza nie ma pojęcia co się stanie z układem komunikacyjnym po wybudowaniu wiaduktu i będzie reagowała na nowe problemy dopiero po zakończeniu inwestycji. Trudno to nazwać przemyślanym i długofalowym działaniem.

Zobacz również pozostałe materiały na temat wiaduktu >>

mt_gallery: Podpisanie umowy na budowe wiaduktu.