___

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Zrozumiałem

Oddać miasto mieszkańcom

Oddać miasto mieszkańcom
Oddać miasto mieszkańcom
Choć głównym tematem środowego spotkania były koncepcje rozwiązań problemu torów dzielących Ostródę, to wspomniano też o innych koncepcjach odnoszących się do szerszego zagadnienia niż sama komunikacja. Najprościej mówiąc chodzi o szeroko rozumiane przywracanie terenów miejskich ludziom.

Zawiódł się ten, kto spodziewał się rozwiązań gotowych do realizacji. Nie padły żadne terminy, kwoty, potrzeby, czy szczegóły techniczne. Nie o tym był to spotkanie. Koncepcje mają to do siebie, że są jedynie swobodnym podejściem do określonych zagadnień. Czasami zbyt daleko niewybiegającymi w przyszłość i odbiegającymi od realiów, innym razem zbyt frywolnie traktującymi dany temat. Były też takie, nad którymi można śmiało pochylić się i już całkiem poważnie rozwinąć koncepcję w bardziej rozbudowany projekt. Taki, z którego przy dobrej woli i konsekwencji możliwe jest przekształcenie pomysłu w gotowy produkt.
Czy przeniesienie torów pod miasto to koncepcja realna i możliwa do wykonania? Pewnie wielu powie, że to nierealne, szkoda czasu. Inni powiedzą, że nie ma pieniędzy. Zapewne wiele w tym prawdy. Trzeba jednak powiedzieć, że to właśnie śmiałe koncepcje, wydawać by się mogło nierealne, znajdują z czasem „swój czas” i są realizowane. Przykładów jest wiele i nawet całkiem blisko. Czy kilkanaście, kilkadziesiąt lat wstecz uwierzyli by państwo, że pod Ostróda, w miejscu gdzie jest szczere pole, las i wąwóz, będzie przebiegać obwodnica drogi krajowej z jedną z najdłuższych konstrukcji hybrydowych w europie o spektakularnym wyglądzie. Pewnie wtedy trudno byłoby w to uwierzyć ze względu na brak realnej potrzeby takiej inwestycji i olbrzymie koszty. To właśnie pokazuje, że rzeczy trudne dziś do wyobrażenia i nie do końca możliwe do realizacji, jutro mogą doczekać się realnego kształtu.
Przygotowana koncepcja eliminacji ruchu pociągów ma być jednym z elementów przywrócenia naturalnego połączenia obu części miasta jak i ponownego zbliżenie południowej części miasta do jeziora. Przejazdy kolejowe to olbrzymi problem, który jak widać z biegiem lat narasta. Liczba pociągów towarowych wzrasta, co oczywiście przekłada się na wydłużenie czasu oczekiwania na przejazd. Już dziś, szczególnie w sezonie letnim sznur samochodów ciągnie się niekiedy setki metrów od szlabanów.

prof. dr hab. inż arch. Danuta Kłosek - Kozłowska
prof. dr hab. inż arch. Danuta Kłosek - Kozłowska
Od dziesięcioleci przypominano mieszkańcom o wiadukcie, głównie w okresie wyborczym. Miałby on powstać w ciągu ulicy Drwęckiej. Choć powstały projekty, to podejście władz różnego szczebla pozostawia w tym temacie wiele do życzenia. Dziś już chyba nikt nie bierze na poważnie deklaracje o budowie wiaduktu. Z problemem na poziomie koncepcyjnym postanowili się zmierzyć studenci Politechniki Warszawskiej, których prace koordynowała prof. dr hab. inż arch. Danuta Kłosek - Kozłowska. Swój udział w tej pracy ma również dr Wiesław Skrobot.
Autorem koncepcji nowego przebiegu torów jest inż. arch. Leszek Wiśniewski
Autorem koncepcji nowego przebiegu torów jest inż. arch. Leszek Wiśniewski
Autorem koncepcji nowego przebiegu torów jest inż. arch. Leszek Wiśniewski. W tej pracy ruch kolejowy zostałby przeniesiony pod miasto lub polegałby na wyniesieniu torów ponad obecny poziom. Ta pierwsza wersja jednak z racji budowy w obecnym ciągu torów wydaje się mało realna (kolor zielony). Trzeci projekt to odejście z torami o ponad 100 metrów na południe. Tunel wchodziłby pod ziemię przed ulicą Pieniężnego i biegł pod ulicami Jana Pawła i Sienkiewicza. Choć technicznie z całą pewnością możliwy do wykonania, to jednak ze względu na prawdopodobnie bardzo wysoki koszt i inne uwarunkowania, mało prawdopodobny w realizacji. W mojej ocenie projekt niebieski wydaje się najciekawszym pomysłem i w mojej ocenie najbardziej realnym, choćby ze względu na stosunkowa małą liczbę zabudowań powyżej tunelu. Obie koncepcje zakładają budowę tunelu pod miastem na długości około 500 metrów. Każdy z tych projektów zakłada częściowe wyburzenia na trasie projektowanego tunelu. Już to nastręczy niemałej liczby problemów prawnych i finansowych związanych choćby z koniecznością wykupu gruntów. Kluczowym elementem koncepcji zmiany trasy torów kolejowych jest przeniesienie dworca na ulicę Demokracji. Naturalnie w ślad za tym powinno dojść do przeniesienie dworca PKS. Wiązałoby się to z szeregiem zmian w układzie komunikacyjnym w mieście. Usunięcie torów spowodowałoby zwrócenie do wykorzystanie znacznej części terenów w środkowej części miasta. W tych miejscach mogłyby powstać galerie, parki, place, nowe ciągi komunikacyjne.
Koncepcje to narzędzie do osiągnięcia większego celu. Tym celem jest zwrócenie mieszkańcom terenów miejskich, budowa przyjaznego i dostępnego miasta. Doprowadzenie do poprawy szeroko rozumianej komunikacji w przestrzeni publicznej i przywrócenie naturalnych relacji oraz  uwypuklenie tych elementów struktury urbanistycznej, które są atutami naszego miasta.
Spotkanie było ciekawe choćby dlatego, że uzmysłowiło jak dalece niekorzystnie postępuje zmiana przestrzeni miejskiej i jak decyzje podejmowane w latach poprzednich  i aktualnie wpływają na obecne i przyszłe życie mieszkańców. Jak wiele powodują problemów, których rozwiązanie może stać się w przyszłości wręcz niemożliwe. Nie tylko Ostróda ale i inne samorządy borykają się z podobnym problemem, jakim jest niekonsekwentna i niespójna przebudowa przestrzeni miejskiej. W naszym mieście również nie ma w tym zakresie żadnej spójności, brak jest konsekwentnie realizowanej koncepcji rozwoju przestrzeni publicznej. Miasto nie ma swojego planisty, osoby odpowiedzialnej za urbanistyczny rozwój i dbającej o ład tego rozwoju. Nie mamy osoby, która temperowałaby zapędy władzy w zakresie sprzedawania każdego wolnego terenu pod zabudowę, a przez to niespójnego zagospodarowania terenów w mieście.
Oczywiście gorąco zachęcam do wizyty w czytelni i zapoznanie się ze planszami, na których są omawiane koncepcje. To doskonały wstęp do dalszych dyskusji o rozwoju miasta w odniesieniu do urbanizacji i tworzenia przestrzeni publicznej. Nikt bowiem nie powinien mieć wątpliwości, że warto i trzeba o tym dyskutować. Przestrzeń do wykorzystania dość szybko się kurczy, a pomysłów na dobre wykorzystanie dostępnej przestrzeni nie widać.

gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1
gallery1 gallery1

Zapis spotkania:

Komentarze  

# kolejgreg 2016-04-16 21:04
Bardziej perspektywiczne byłoby ominięcie miasta wzdłuż obecnie budowanej obwodnicy. Z dworcem w rejonie Górek.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# perspektywicznie ?@ 2016-05-16 09:38
a do Lubajn pieszo, ścieżką przy starych torach, jak kiedyś, a lotnisko,a kosmodrom
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# kolej poza miastogeorg 2016-04-17 00:04
Najtrudniejsze rozwiazanie (linia czerwona) jest najkorzystniejsza wersja dla miasta. Ale greg ma jeszcze lepszy pomysl z super wizja dla calego miasta. Greg zglos swoj pomysl do prof. D. Klosek-K. Niech zrobia koncepcje tego pomyslu. Powodzenia, bo warto!
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# ironia zbędnagreg 2016-04-17 17:13
Budowa tunelu to perspektywa jednego pokolenia. Musiałby starczyć na parę pokoleń. W takim horyzoncie czasowym powinno się planować tak duże inwestycje. Chyba, że nie przewidujemy rozwoju miasta. Linia Tyrowo, Morliny, Kajkowo, Górka jest jak najbardziej perspektywiczna. Pomijam już koszty budowy tunelu w niestabilnym gruncie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# jasnerydwan 2016-05-16 01:31
Po przyjeździe w odwiedziny po kilkunastu latach dobra rada przy okazji niech dalej wycinają wszelkie możliwe grupy drzew lub robią kikuty jak na skrzyżowaniu Jagiełły/Czarnieckiego obok byłego kasyna. To przykład jak wygląda ta Perła Mazur w praktyce, a plany powyżej jedynie oparte na dalszym betonowaniu jak widać. No ale co się dziwić, jak rządzi czar PGRu w tej perle od 1945 r.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi

Dodaj komentarz

Regulamin zamieszczania komentarzy

Niniejszy regulamin podaje jedynie wytyczne a nie ścisłe reguły dotyczące publikacji komentarzy. Użytkownik publikuje swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkowników.
Redakcja zastrzega sobie prawo do kasowania komentarzy bez podania przyczyny.
Użytkownik zamieszczając komentarz automatycznie wyraża zgodę na opublikowanie wypowiedzi zarówno w portalu jak i wykorzystaniu przez podmioty współpracujące.
Będziemy usuwać:
- komentarze zawierające treści sprzeczne z prawem
- komentarze zawierające treści propagujące przemoc i dyskryminację
- komentarze zawierające wulgaryzmy
- komentarze zawierające treści reklamowe
- spam
- komentarze zawierające wyłącznie odnośniki do innych stron
- komentarze zawierające treści obrażające inne osoby
- powtarzające się komentarze
- komentarze znacząco odbiegające od tematu

Wpisy zawierające uwagi, zastrzeżenia zarzuty lub inne treści pod adresem redakcji prosimy kierować bezpośrednio do redakcji. Umieszczone w komentarzach będą usuwane.

Poziom wypowiedzi zależy od osób piszących, dlatego zachęcamy do pisania zgodnie z zasadami ortografii a przede wszystkim na temat.

Komentarze są publikowane w sposób automatyczny niewymagający ingerencji administratora. Jeśli uważasz, że opublikowany komentarz łamie regulamin prosimy zgłosić ten fakt za pomocą odnośnika "Zgłoś administratorowi". Po zapoznaniu się zarówno z treścią komentarza jak i zgłoszenia administrator podejmie decyzję o zdjęciu komentarza z publikacji bądź pozostawieniu go.

Wszelkie kwestie sporne proszę kierować bezpośrednio do redakcji.

Administrator w sposób suwerenny i ostateczny podejmuje decyzję o zdjęciu komentarza z publikacji.
Jeśli z jakiegoś powodu nie zgadzasz się z podanymi tu wytycznymi nie zamieszczaj komentarza.


Regulamin obowiązuje od 2012-04-19