Uniwersytet Reggae 2018

Ilustracja
Ilustracja
Zapoznajcie się z programem edukacyjnym, który przygotowaliśmy w tym roku. Zapraszamy na spotkania z wybitnymi gośćmi festiwalu i na niepowtarzalne projekcje filmowe!

 

Rok 2018 obfituje w okrągłe rocznice bezpośrednio związane z wieloletnią obecnością muzycznej kultury jamajskiej w Polsce i pogłębionej współpracy międzykulturowej rozgrywającej się przy udziale mieszkańców kraju nad Wisłą, karaibskiej diaspory w Wielkiej Brytanii i wyspiarskich społeczności Indii Zachodnich. Tegoroczny program Uniwersytetu Reggae odnosi się zarówno do 25-lecia wydania w Polsce płyty „Twinkle Inna Polish Stylee – Higher Heights”, 30-lecia sceny sound systemowej w Polsce (Joint Venture obchodzić będzie swoją rocznicę na Green Stage), jak i odbywa się w kontekście pionierskiej muzycznej wyprawy do studia Tuff Gong w Kingston twórców projektu Rastasize z roku 2008, czyli równo dekadę temu.

Jednocześnie rok 2018 zapamiętamy także jako datę przedwczesnego odejścia Roberta Brylewskiego, artysty totalnego, skromnego i nieskrępowanego podziałami gatunkowymi twórcy, który położył trwałe podwaliny pod rozwój sceny reggae w Polsce. Pierwszy dzień Uniwersytetu Reggae będzie poświęcony sylwetce tego nietuzinkowego muzyka i zapewne dostarczy wiele okazji do wspomnień.

PROGRAM

Ilustracja
Ilustracja

6.07, piątek

12:00

„Nazywam się Robert Brylewski i zajmuję się dźwiękiem”

Goście: Dariusz Maleo Malejonek, Milo Kurtis, Włodzimierz Kleszcz, Jerzy Kleszcz, Sławomir Pakos

Jak podkreśla Kuba Wojewódzki, Robert Brylewski (1961-2018) to „nie tylko postać ważniejsza niż Niemen, Kazik, Staszewski, Grechuta czy Dezerter”, ale to artysta, który „obudził [całe pokolenie] z muzycznego i ideologicznego niebytu. Pionier, prekursor, legenda.” Co prawda, rówieśników Robiego Goldrockera, czytelników „Kryzysu w Babilonie” (2012), wywiadu-rzeki Rafała Księżyka z muzykiem, czy też uczestników ostródzkiego festiwalu, na scenie którego gościł także zespół Izrael, nie trzeba przekonywać do prawdziwości powyższej opinii. Jednak postać tej rangi co Afa zasługuje, by oddać jej hołd właśnie w letniej stolicy reggae w Polsce, by – dzięki obecności przyjaciół i współpracowników – przywołać wspomnienia i anegdoty, w których centrum pozostaje niezależnie od doczesności.

14:00

Projekcja filmu „Exodus. Robert Brylewski”, reż. Paweł „Konjo” Konnak (1996, 54 min.)

Autorskie spojrzenie na twórczość współzałożyciela zespołów Kryzys, Brygada Kryzys, Izrael i Armia zilustrowane rzadkimi, archiwalnymi fragmentami nagrań koncertowych. Wśród rozmówców reżysera ikony polskiej muzyki alternatywnej lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, m.in. Tomasz Lipiński (Tilt, Brygada Kryzys), Kazik Staszewski (Kult), Zygzak (TZN. Xenna), Paweł „Kelner” Rozwadowski (Deuter, Izrael), Tomasz Budzyński (Armia), a także dziennikarze muzyczni.

„Nakręciłem tę alternatywną epopeję w roku 1996, gdy wydawało się, że po latach intensywnej peregrynacji ku Nieśmiertelności i Wolności Afa dalej i konsekwentnie podąża ku wielkim i pięknym krainom nieokiełznanych artowo kreacji. Los jednak inny zgotował scenariusz naszemu wspaniałemu kumplowi. Robi – w tych zakręconych ruchomych obrazkach na zawsze już będziesz cudownym dzieckiem Kosmosu…”

Paweł „Konjo” Konnak (2018)

Ilustracja
Ilustracja
 

7.07, sobota

12:00

Projekcja filmu „Nad wysokości”, reż. Tadeusz Pałka (TVP2 1995, 30 min.)

Dokumentalny zapis spotkania Trebuniów-Tutków i Twinkle Brothers oraz ich wspólnego, nieoczywistego muzykowania pod polsko-jamajskim szyldem „Twinkle inna Polish stylee”. Poza fragmentami przygotowań do koncertów w Zakopanem oraz w krakowskim studio zobaczymy zimową panoramę Tatr oraz usłyszymy osobiste refleksje artystów na temat roli muzyki reggae, duchowości i szeroko pojętej kultury. Urzekająca lekcja tolerancji i współpracy.

12:30

25 lat albumu „Twinkle Inna Polish Stylee – Higher Heights”

Goście: Krzysztof Trebunia-Tutka, Norman Grant (Twinkle Brothers), Włodzimierz Kleszcz, Jerzy Kleszcz

Okolicznościowe spotkanie z okazji 25. rocznicy wydania w Polsce płyty „Twinkle Inna Polish Stylee – Higher Heights”, pierwszej polsko-jamajsko-brytyjskiej współpracy muzycznej, która odbiła się echem na świecie i zaowocowała trwałą – koncertową i studyjną – współpracą między kapelą góralską z Białego Dunajca a rastamanami rodem z Jamajki. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi na nowo, tak jak przed laty sam spiritus movens przedsięwzięcia Włodzimierz Kleszcz, zachwycimy się „źródłowym graniem i urokiem wielopokoleniowej, muzykującej rodziny” i dokonaniami „niekwestionowanych spadkobierców i twórców bodajże najbardziej ortodoksyjnej odmiany reggae”.

Ilustracja
Ilustracja
 

8.07, niedziela

12:00

„Lyrical Chef” – spotkanie z Macka B

Urodzony jako Christopher MacFarlane, ten brytyjski artysta pochodzenia jamajskiego jest niezrównanym orędownikiem kultury basu. Ponad trzy dekady doświadczenia muzycznego, współpraca z uznanymi brytyjskimi wytwórniami (Fashion Records, Ariwa Sounds), producentami (Mad Professor, Joe Ariwa) oraz sound systemami (m.in. Jah Wasifa z Birmingham), imponująca lista płyt solowych i dziesiątki singli – w tym nagranie utworu „Balsam” wspólnie z Vavamuffin (piosenka dostępna na albumie „Solresol”) oraz nieprzerwana i niestrudzona obecność na międzynarodowej scenie reggae to wystarczające powody, by w niedzielne południe porozmawiać z wokalistą.

W ostatnich latach Macka B dał się ponadto poznać jako autor popularnych filmów publikowanych na kanale YouTube (cykl „Medical Monday” oraz „Macka B’s Wha Me Eat Wednesdays”), w których w charakterystyczny i we właściwy sobie sposób nawija i śpiewa o zaletach zdrowego odżywiania oraz świadomego życia zgodnie z zasadą „ital is vital” i tytułem swojego najnowszego LP „Health is Wealth” (2017).

O tym wszystkim opowie podczas ostatniego dnia tegorocznego Uniwersytetu Reggae.

13:30

Projekcja filmów dokumentalnych z cyklu „Sound system”, reż. Sébastien Carayol, Katie Callan (Arte TV 2017, 50 min.)

Dziesięcioodcinkowy miniserial poświęcony zjawisku sound systemu i kulturze basu oraz ich rozwojowi i wpływowi na praktyki artystyczne na świecie. Każdy z pięciominutowych filmów opowiada o innym, często dość dalekim od karaibskiego źródła, aspekcie szerokiej, tytułowej ulicznej kultury tańca. Wspólnie z twórcami filmów podróżujemy z jamajskiego Kingston na Trinidad, a stamtąd do Brazylii, Nowego Jorku i Londynu. Seria powstała przy współpracy z Filharmonią Paryską i towarzyszyła wystawie „Jamaica, Jamaica!” (2017), której Sébastien Carayol był kuratorem.

Więcej o wystawie:

https://philharmoniedeparis.fr/en/jamaica-jamaica-exhibition

Ilustracja
Ilustracja
 

Bartosz Wójcik, gospodarz/prowadzący zajęcia Uniwersytetu Reggae

Czytelnik, tłumacz i menedżer kultury. Pracownik Centrum Spotkania Kultur w Lublinie (spotkaniakultur.com), współtwórca Fundacji Kaisera Söze (kaisersoze.pl), współpracownik Instytutu Historii Polskiej Akademii Nauk oraz Instytutu Teatralnego. Autor monografii „Afro-Caribbean Poetry in English: Cultural Traditions 1970s-2000s” (Peter Lang, 2015), kurator wystawy fotografii portretowej Bartka Murackiego „Twarze reggae” (2016); niedawno opublikował “Forward march in the East: From ‘Wash-Wash-Ska’ (1965) to reggae outta Poland (2010s)” (2018), artykuł przybliżający międzynarodowej publiczności historię muzyki jamajskiej w Polsce.

Dodaj komentarz
Regulamin zamieszczania komentarzy

Niniejszy regulamin podaje jedynie wytyczne a nie ścisłe reguły dotyczące publikacji komentarzy. Użytkownik publikuje swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkowników.
Redakcja zastrzega sobie prawo do kasowania komentarzy bez podania przyczyny.
Użytkownik zamieszczając komentarz automatycznie wyraża zgodę na opublikowanie wypowiedzi zarówno w portalu jak i wykorzystaniu przez podmioty współpracujące.
Będziemy usuwać:
- komentarze zawierające treści sprzeczne z prawem
- komentarze zawierające treści propagujące przemoc i dyskryminację
- komentarze zawierające wulgaryzmy
- komentarze zawierające treści reklamowe
- spam
- komentarze zawierające wyłącznie odnośniki do innych stron
- komentarze zawierające treści obrażające inne osoby
- powtarzające się komentarze
- komentarze znacząco odbiegające od tematu

Wpisy zawierające uwagi, zastrzeżenia zarzuty lub inne treści pod adresem redakcji prosimy kierować bezpośrednio do redakcji. Umieszczone w komentarzach będą usuwane.

Poziom wypowiedzi zależy od osób piszących, dlatego zachęcamy do pisania zgodnie z zasadami ortografii a przede wszystkim na temat.

Komentarze są publikowane w sposób automatyczny niewymagający ingerencji administratora. Jeśli uważasz, że opublikowany komentarz łamie regulamin prosimy zgłosić ten fakt za pomocą odnośnika "Zgłoś administratorowi". Po zapoznaniu się zarówno z treścią komentarza jak i zgłoszenia administrator podejmie decyzję o zdjęciu komentarza z publikacji bądź pozostawieniu go.

Wszelkie kwestie sporne proszę kierować bezpośrednio do redakcji.

Administrator w sposób suwerenny i ostateczny podejmuje decyzję o zdjęciu komentarza z publikacji.
Jeśli z jakiegoś powodu nie zgadzasz się z podanymi tu wytycznymi nie zamieszczaj komentarza.


Regulamin obowiązuje od 2012-04-19